گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی راهی برای  بررسی دهانه رحم است . این روش  یک راه سریع و آسان برای پیدا کردن تغییرات سلولی در گردن رحم است که ممکن است به سرطان تبدیل شود.

متخصص زنان در طی کولپوسکوپی با مشاهده رحم، سلول های غیر طلیعی را مورد بررسی قرار می دهد .

چه اتفاقی در طول کولپوسکوپی می دهد؟

در مرحله اول لازم است  تا بر روی تخت دراز بکشید .سپس دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز  یک اسپکولوم را  در داخل واژن قرار می دهد تا بتواند به داخل رحم دید کافی داشته باشد .

کولپوسکوپ یک ابزار شبیه به دوربین های چشمی، در یک پایه با نور روشن است که می توان با کمک آن اندام داخلی زن را بررسی کرد . در صورتی که در طی کولپوسکوپی سلولی غیر طبیعی به نظر برسد  ،برای آزمایشات بیشتر بیوپسی انجام می شود ،به این معنی که یک نمونه کوچک از بافت را می گیرند و آن را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

کولپوسکوپی

دو نوع بیوپسی وجود دارد

  • بیوپسی از بافت های خارج از رحم
  • بیوپسی از بافت های داخلی ر حم

زمان مورد نیاز برای کولپوسکوپی و بیوپسی تنها حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول  می باشد .

کولپوسکوپی برای چه افرادی  تجویز می گردد ؟

در صورتی که نمونه تست پاپ اسمیر موردی غیر طبیعی را نشان دهد ،کولپوسکوپی تجویز می گردد .  کولپوسپوپی امکان تشخیص سرطان زود هنگام را فراهم می کند . دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز ،همچنین انجام کولپوسکوپی  را برای زنانی که مبتلا  به بیماری های سرویکس و یا ظاهر نامناسب دارند  نیز ،کولپوسکوپی را تجویز می کنند .

بیشتر افراد در رابطه با خطرات انجام کولپوسکوپی از دکتر پوربرفه ای سوال می پرسند ،در پاسخ این افراد باید گفت  انجام کولپوسکوپی هیچ گونه خطر و ریسکی را به همراه ندارد  تنها ناراحتی که ممکن است در طی کولپوسکوپی ایجاد شود ناراحتی ناشی از محلول هایی  است که ممکن است  سبب لکه بینی برای چند روز شود .

لازم به ذکر است که از انجام کولپوسکوپی در هنگان دوره قاعدگی خودداری کنید .

منتظر پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

برخی مطالب مفید

جراحی زیبایی واژن در شیراز

درمان آندومتریوز در شیراز

تخمدان پلی کیستیک

خونریزی خارج از عادت ماهانه

با تشکر مدیریت سایت  دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز

 

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

زایمان فیزیولوژیک در شیراز

زایمان فیزیولوژیک چیست

زایمان فیزیولوژیک به زایمانی گفته می شود که روند زایمان به صورت کاملا طبیعی ،بدون هیچ نوع دخالت پزشکی و دارویی انجام شود ،البته این روش زایمان باید در بیمارستان انجام شود تا مادر و جنین تحت مراقبت کامل توسط متخصص زنان باشند .

دخالت هایی همچون استفاده از سرم ،آمپول فشار و هر نوع  فرآیندی که سبب  می شود زایمان در زمان کوتاه تری انجام شود در این روش زایمان کاربرد ندارد و زمانی که مادر وارد فاز ورود به زایمان می شود ،در بیمارستان بستری می شود . از همان ابتدا  از تمام کارهایی که روند زایمان را تسریع می بخشد ،استفاده نمی شود .

زایمان فیزیولوزیک از این نظر نسبت به زایمان معمولی مزیت دارد که ،به دلیل اینکه سیر زایمان به طور طبیعی با هورمون های بدن طی می شود ،ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشید ،اما برای مادر و جنین همراه با پیامد های مفید است.

زایمان فیزیولوژی هر گونه زایمان طبیعی که بعد از ۳۷  یا ۴۲هفته حاملگی اتفاق بیفتد و بدون استفاده از هیچ گونه تیغ ، برش ، جراحی و وکیوم باشد را زایمان فیزیولوژیک می گویند.

این نوع زایمان مطابق فیزیولوژیک بدن به کار برده می شود یعنی هر آنچه که بدن فرمان و دستور می دهد با کمک نورون های مغزی و دستورالعمل هایی که از مغز صادر می شود وبدن را مدیریت می کند اجرا می شود و دست پزشک کاملا دور است و هیچ گونه دخالتی در این نوع تکنیک زایمانی ندارد و کل بدن است که این پروسه را انجام می دهد.

این نوع زایمان که به عنوان زایمان کم درد و آسان شناخته می شود که می توان برای کاهش درد طبیعی از روش هایی مثل آب ، رایحه درمانی ، استفاده از موزیک ،حرکات موزون ، ورزش ها و مامای همراه استفاده کرد که جزو ملزومات زایمان فیزیولوژیک می باشد. زایمان های در آب و زایمان هایی در پوزیشن و موقعیت های نشسته ، خوابیده ، ایستاده ، سجده و بر روی توپ همگی جزو زایمان فیزیولوژیک محسوب می شود در این زایمان وجود همسر و همراهان الزامیست و یکی از شرایط واجب این زایمان بودن در حالت راحت ، مناسب و بسیار خوشایند می باشد  .

زایمان-فیزیولوژیک

این نوع زایمان در بیشتر های کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است زایمان  فیزیولوژیک که زایمان طبیعی است اما در آن از دارو و آمپول اکسی توسین که در اصطلاح عامه به آن آمپول فشار گفته می شود استفاده نمی شود. در حال حاضر مادر باید قبل از زایمان در کلاس های آمادگی شرکت کند و اطلاعات خود را بالا ببرد و ورزش هایی را انجام دهد که کمک می کند به مادر تا بتواند زایمان فیزیولوژیک انجام دهد. این نوع زایمان به این صورت است که زایمان باید خودش شروع شود و بی مداخله و بدون استفاده از دارو انجام شود و تا حد امکان از دستکاری مادر در حین زایمان پیشگیری شود.از روش های کاهش درد غیر دارویی که می توان به ماساژ، طب فشاری، استفاده از گرما و سرما، تکنیک های تنفس ،مدیریت ذهن اشاره کرد که کمک میکند تا فرد بدون استفاده از دارو بتواند زایمانی فیزیولوژیک و با کمترین دستکاری انجام دهد.

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز ،برای بانوان عزیز شیرازی قبل از انتخاب روش زایمان ،مشاوره و بررسی های لازم را انجام می دهند و بهترین و مناسب ترین روش زایمان با توجه به شرایط را انتخاب می کنند
 

 

 

ممنوعیت انجام زایمان فیزیولوژیک

می توان گفت در مواردی که متخصص زنان این گونه تشخیص می دهد که زایمان طبیعی می تواند خطرناک باشد و امکان انجام زایمان طبیعی برای مادر وجود ندارد ،زایمان فیزیولوزیک نیز توصیه نمی گردد . اگر بخواهیم مواردی که انجام زایمان فیزیولوژیک توصیه نمی گردد را نام ببریم موارد زیررا می توانیم دلیل ممنوعیت مادر از انجام زایمان فیزیولوژیک بدانیم :

  • وجود خونریزی های شدید مادر باردار
  • ابتلا به تبخال تناسلی
  • بارداری سه قلویی یا بیشتر از آن
  • ابتلا به پره اکلامپسی
  • محل قرار گیری غیر طبیعی جنین
  • اختلالات رشد جنین
  • پرولاپس بند ناف
  • ابتلا به برخی بیماری های ریوی و یا قلبی مادر

 زایمان-فیزیولوژیک-در-شیراز

 

فواید زایمان فیزیولوژیک

 

بهبودی سریع بعد از زایمان

در طی زایمان فیزیولوژیک دهانه رحم مادر  شکافی بر نمی دارد در نتیجه نیاز به اعمال بخیه نمی باشد ،در نتیجه احتمال بروز عفونت را تا جای ممکن کاهش می دهد .

زمان زایمان

مادرانی که زایمان به طریق فیزیولوژیک را انتخاب می کنند،باید تا هفته های آخر بارداری صبر کنند ،هر چه زمان زایمان به هفته های آخر نزدیک تر شود ،به طور حتم جنین رشد کافی خود را کرده است و نیاز به مراقبت بعد از زایمان را به مراتب کمتر می کند

کاهش عوارض ناشی از مصرف دارو

همانطور که گفته در طی این روش زایمان دارویی مصرف نمی شود ،مصرف دارو قبل از زایمان می تواند احتمال خونریزی های شدید مادر بعد از زایمان را بیشتر کند و همراه با عوارضی باشد .

وجود یک همراه مانند ماما و یا همراه مثل مادر یا همسری که  آموزش دیده باشد ودر کنار مادر خدمات لازم مثل تکنیک های تنفسی و ماساژ و طب فشار را با کار کند باعث می شود روند زایمان خیلی سریع و خوب پیش رود.

منتظر پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

برخی مطالب مفید

زایمان طبیعی در شیراز

زایمان سزارین در شیراز

درمان آندومتریوز در شیراز

تخمدان پلی کیستیک

با تشکر مدیریت سایت  دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

سرطان رحم

سرطان رحم

 

رحم یک عضو توخالی در زنان واقع در لگن است . لایه داخلی رحم آندومتر ،و لایه بیرونی عضله (میومتریم) است.

سرطان رحم به معنی رشد غیر طبیعی (بدخیم) هر سلولی است که شامل بافت رحم می شود. ایجاد سلولهای سرطانی ممکن است یک توده (تومور بدخیم) ایجاد کند. سلولهای غیر سرطانی که توده ای را تشکیل می دهند، تومورهای خوش خیم نامیده می شوند.

گر چه علل دقیق سرطان رحم شناخته نشده است،  اماعوامل خطر عبارتند از: زنان مبتلا به بیش از حد رشد آندومتر (هیپرپلازی)، چاقی، زنان که هرگز باردار نشده اند ، مننژیت قبل از ۱۲ سالگی، استروژن درمانی، سابقه خانوادگی سرطان رحم و...

سرطان-رحم

علائم سرطان رحم

 

  • خونریزی واژینال غیر طبیعی (شایع ترین علامت)
  • درد در هنگام روابط جنسی
  • درد در هنگام تخلیه ادرار
  •  درد در ناحیه لگن
  • ترشحات واژنی

 

سرطان رحم معمولا با معاینه لگن، تست پاپ اسمیر ، سونوگرافی و بیوپسی تشخیص داده می شود. گاهی ممکن است CT یا MRI  توسط متخصص زنان برای کمک به تأیید تشخیص انجام شود.

درمان سرطان رحم

گزینه های درمان ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشند: جراحی، اشعه، هورمون درمانی و شیمی درمانی. درمان بستگی به مرحله سرطان رحم، سن  و سلامت عمومی فرد بیمار دارد .

درمان سرطان رحم با جراحی معمولا شامل حذف رحم، تخمدان، لوله های فالوپ، گره های لنفاوی مجاور و بخشی از واژن می باشد.

پرتودرمانی ممکن است از طریق تابش خارجی یا پرتوهای داخلی باشد

شیمی درمانی معمولا نیاز به تزریق داروهای تزریقی جهت تخریب سلول های سرطانی دارد. بیشتر درمان های شیمی درمانی باید در دوره های مکرر تجویز دارو، و پس از آن یک دوره استراحت انجام شود.

هورمون درمانی نیز یکی دیگر از راهکارهای درمانی سرطان رحم است ،در طی این روش درمان ،با استفاده از هورمون پروژسترون  به صورت تزریقی و یا خوراکی ،این هورمون ها با رشد و تکثیر سلول های سرطانی مقابله می کنند . در طول درمان با استفاده از هورمون درمانی ممکن است خسته شوید و تغییر در اشتها و وزن شما ایجاد شود .

در صورتی که سرطان رحم در مراحل ابتدایی باشد می تواند عوارض را کنترل کرد ،توصیه می شود با مشاهده کوچکترین علائم به متخصص زنان مراجعه کنید

 

منتظر پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

برخی مطالب مفید

جراحی زیبایی واژن در شیراز

لابیاپلاستی در شیراز

افتادگی رحم

سرطان رحم

زخم دهانه رحم

با تشکر مدیریت سایت  دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز

 

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

بی اختیاری ادرار در زنان پس از یائسگی

با وارد شدن به دوران یائسگی ،تغییرات بسیاری در بدن ایجاد می گردد ،تغییراتی که  می تواند سبب سوزش ادرار ،بی اختیاری ادرار ،گرگرفتگی  و... گردد .   در دوران یائسگی  به مرور زمان  بافت داخل مجاری ادرار و همینطور واژن تحلیل می رود  و آتروفی  دستگاه اداری و واژن تغییر می کند .

 به طور معمول به دو دلیل  در مجاری ادراری اختلال ایجاد می گردد .

  • کاهش تولید هورمون استروژن  که  سبب می شوشد مجاری ادرار قدرت کنترل  خود را از دست بدهند .

 

  • افزایش سن ،که دلیل دیگری برای بروز این اختلالات است ،با بالا رفتن سن افراد  بافت  ها و اندام های بدن دچار تغییرات  بسیاری می شوند و تاثیرات منفی از خود به جای می گذارند .  از جمله عدم توانایی در کنترل ادرار  یکی از  مشکلات شایع در بین بانوان  است که با افزایش سن بروز می کند .

امروزه در علم پزشکی تغییرات بسیار فراوانی شده است که می تواند  تمام این مشکلات را در کوتاه ترین زمان برطرف کند .

 دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز به بیماران خود توصیه می کنند با ورود به سن یائسگی ،با کمک لیزر مونالیزا تاچ تمامی اختلالات ایجاد شده را به راحتی و در کوتاه ترین زمان برطرف کنند .

بی-اختیاری-ادرار-در-زنان-پس-از-یائسگی

 

علائم آتروفی دستگاه ادراری

بروز بی اختیاری ادرار

افرادی که دچار بی اختیاری می شوند با کوچکترین علائم همچون سرفه کردن ، خندیدن  و... نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند .

افزایش دفعات برای تخلیه ادرار

نیاز به دفع ادرار افزایش می  یابد و  فرد  در هنگام خواب  چند مرتبه به دستشویی می رود .

احساس فوریت  برای تخلیه ادرار

با احساس تخلیه ادرار فرد  نیاز فوری و شدید به دستشویی برای تخلیه ادرار دارد ،و  گاهی  ممکن است قبل از دستوشی رفتن  ،کنترل ادرار خود را از دست دهد .

آتروفی واژن همراه با علائم زیر می باشد :

 بروز عفونت های مکرر

خونریزی های بی دلیل از واژن

کاهش حجم بافت داخلی واژن

 احساس درد در زمان روابط جنسی

خارش واژن

خشکی واژن

تمام این علائم می توانند آزار دهنده باشند ،اما با استفاده از لیزر مونالیزا تاچ  می توانیم تمام این علائم را کنترل کنید.

 

برخی مطالب مفید

جراحی زیبایی واژن در شیراز

لابیاپلاستی

درمان خشکی واژن

با تشکر مدیریت سایت  دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

جراحی کیست تخمدان در شیراز

کیست تخمدان در بین بانوان بسیار شایع است ، می توان گفت نیمی از بانوان  از راهکارهای درمانی آن بی اطلاع هستند . کیست تخمدان معمولا درون تخمدان رشد می کند و بیشتر این کیست ها حاوی مایع می باشند . کیست تخمدان انواع مختلفی دارد اما نوع شایعی که بیشتر  در بین بانوان دیده می شود ،کیست های فولیکولی می باشند . کیست فولیکول بسیار شایع است و ممکن است در هر مقطعی  زنان را دچار کند .

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز بعد از معاینه بیمار بهترین روش درمانی را پیشنهاد میکند  ،گاهی ممکن است این کیست ها تنها با مصرف دوره ای کوتاه از داروها بر طرف شود اما در مواردی که مصرف دارو و سایر روش ها کمک کننده نمی باشد ،دکتر پوربرفه ای برای بانوان شیرازی جراحی کیست تخمدان در شیراز را انجام می دهند .

جراحی-کیست-تخمدان-در-شیراز

جراحی کیست تخمدان در شیراز با لاپاراسکوپی

گاهی برخی از کیست ها منجر به درد شدید در فرد می گردند و با کمک تمامی روش های  غیر جراحی نیز از بین نمی روند ،در این صو رت تنها راه درمان جر احی کیست تخمدان می باشد .

جراحی کیست تخمدان با استفاده از لاپاراسکوپی یکی از روش های درمانی  است که تهاجم کمتری نسبت به سایر روش های دارد . در طی جراحی کیست تخمدان با کمک لاپاراسکوپی ابتدا متخصص زنان بر ش هایی در دیواره های شکم ایجاد می کند ،این برش ها حداکثر ۱ سانتی متر می باشند و با کمک آن ها لاپاراسکوپ وارد بدن فرد می شود .بعد از وارد شدن لاپاراسکوپ به بدن ،امکان مشاهده داخل بدن  از جمله شکم و لگن برای متخصص زنان در شیراز  ایجاد می شود ،بعد از مشاهده  کیست تخمدان در داخل شکم جراح با کمک برش دیگری  بر روی شکم کیست را خارج می کند ،البته ذکر این نکته ضروری است که در هنگام جراحی کیست تخمدان نیاز است  تا بخش بیشتری از آن در داخل شکم دست نخورده باقی بماند تا برای باروری فر د مشکل ایجاد نکند .

جراحی کیست تخمدان با استفاده از لاپاراسکوپی مزیت های فراوانی نسبت به سایر روش ها دارد

  • از جمله اینکه با حداقل تهاجم برای فرد انجام می شود
  • دوره بهبودی برای فرد به حداقل می رسد و نیاز به بستری شدن فرد به مدت طولانی در بیمارستان نمی باشد
  • همچنن جراحی لاپاراسکوپی  سبب ایجاد زخم ها ی شدید و بزرگ نمی شود زیرا با ابزار های کوچک و ظریفی این جراحی انجام می شود
  • احتمال ایجاد چسبندگی رحم  در آن به حداقل می رسد

اگر شما به دنبال متخصص زنان در شیراز هستید ، بهتر است بدانید که دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز می باشند ، امروزه خدمات زیبایی در شیراز بسیار انجام می شود که جراحی زیبایی واژن در شیراز نیز یکی از آن ها می باشد .

برخی از خدمات دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز

لابیاپلاستی در شیراز

عمل هیستروسکوپی در شیراز

زایمان طبیعی در شیراز

زایمان سزارین در شیراز

با تشکر مدیریت سایت دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز

 

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

اختلالات رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان  امری بسیار شایع و گسترده است. هر رفتار غیر طبیبعی کودک می تواند از جمله اختلالات رفتاری شمرده شود. البته در بسیاری از مواقع ممکن است رفتار های طبیبعی کودک نیز از اختلالات رفتاری به شمار آید. پیشنهاد می شود هر رفتاری که به نظر والدین غیر طبیعی به نظر آید، باید با متخصص مغز و اعصاب کودکان در میان گذاشته شود و نباید خود والدین تصمیم گیری و قضاوت نمایند.

اختلالات-رفتاری-در-کودکان

بروز هر یک از رفتارهای زیر ممکن است دلیل بر ناهنجاری یا اختلالات رفتاری کودک باشد:

• لجبازی
• زودرنجی
• ایجاد مزاحمت برای سایر کودکان
• پرخاشگری و توهین
• حس انتقام جویی
• مقصر دانستن بقیه در هر حال
• ترس و عدم اعتماد به نفس
• احساس مقصر بودن خود در هر حال
• احساس درماندگی و ناتوانی هنگام برخورد به مشکلات جزئی (مشکلاتی از قبیل انجام ندادن تکالیف یا کوتاهی در کارهای مدرسه ای و....)
• ناراحتی و اندوه مزمن و شادی بسیار کم
• خنده و شادی بی مورد و سهل انگاری در هر کاری
• مشکلات و ناهنجاری های خواب و تغذیه و افزایش و کاهش وزن شدید
• عدم توجه به ظاهر خود (همواره آلوده بودن)
• افت درسی بصورت ناگهانی
• حساسیت کلامی زیاد، (منظور این است که کودک یک لفظ یا عبارت را که از آن منظور نامناسب برداشت کرده همیشه جلو چشمان خود قرار دهد).
• افسردگی، میل به خودکشی
• تغییر در روند زندگی کودک به دلیل متولد شدن کودک دیگر
شب ادراری، بی اختیاری ادراری یا مدفوعی، منظور از بی اختیاری مدفوعی صرفاً خروج مقدار کمی از مدفوع است. ناگفته نماند که ممکن است خود کودک متوجه این امر نشود و حتی بوی بد را نیز ملاحظه ننماید زیرا که به این امر عادت کرده است. اما اطرافیان وی حتما متوجه این امر خواهند شد.
• گوشه گیری، خجالتی
• احساس گناه بطور مداوم
• ...
شایان ذکر است که وجود هر کدام از این علائم لزوماً دلیل ابتلا به اختلالات رفتاری کودک نمی باشد. چرا که هر کودک شخصیت مخصوص خود را دارد و بنا به آن شخصیت رفتار خود را بروز می دهد. برای مثال می توان گفت تقریبا در هر کودک یا نوجوان، پدیده لجبازی در بازه سنی مشخص مشاهده می شود. لجبازی می تواند به دلیل جلب توجه مادر یا هر کدام از اعضای خانواده، اصرار کودک بر بدست آوردن آن شیء ویا قهر کردن باشد. اما در بعضی مواقع لجبازی کودکان برای والدین خسته کننده و غیر قابل تحمل است در این موقع پیشنهاد می شود کودکتان را نزد متخصص مغز و اعصاب اطفال ببرید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

فلج بل

فلج بل

فلج بل (Bell’s palsy)، وضعیتی است که فلج شدن موقت عصب هفتم مغزی که مسئول عصب رسانی عضلات صورت است -روی می دهد.
در واقع التهاب و فلج زوج هفتم مغزی (عصب صورت)، منجر به بروز فلج بل، و در نهایت ضعف و فلج صورت می شود. علت اصلی آسیب این عصب هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما مواردی همچون عفونت های دهانی می تواند باعث تحریک این عصب شوند. برخی از ویروس ها و باکتری ها در بروز این بیماری نقش دارند
مانند ویروس هرپس که در ایجاد تبخال نقش دارد

علائم و نشانه های فلج بل

نشانه های فلج بل، یک تا دو هفته بعد از سرما خوردگی، عفونت گوش و یا عفونت چشم، و به طور ناگهانی، ظاهر می شوند. فرد به هنگام بیدار شدن از خواب و یا غذا خوردن، متوجه تغییر در صورت خود خواهد شد. مشخصه اصلی فلج بل کج شدن دهان حین گریه یا خنده به سمت سالم صورت است و فرد قادر به بستن چشم خود در سمت ناحیه درگیر نیست. در برخی موارد ممکن است هر دو طرف صورت نیز درگیر شود.

فلج-بل

برخی دیگر علائم فلج بل عبارتند از:

– خشکی چشم و دهان
سردرد کودکان
– حساسیت به صدا
– احساس تیر کشیدن چشم در ناحیه درگیر
– کشیدگی عضلات صورت
در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده، سریعا به پزشک مراجعه کنید. از آن جایی که علائم فلج بل، به سکته و تومور مغزی شباهت دارد، از انجام هر گونه اقدام خودسرانه ای خودداری کنید.
پزشک، از طریق معاینات بالینی، میزان فلج عضلات صورت را تشخیص می دهد، و سپس به بررسی علائم می پردازد.

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب اطفال تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

تشخیص فلج بل

برای تشخیص این وضعیت لازم است تا معاینات و آزمایشات زیر انجام شود :
معاینه و بررسی دندان ها و دهان بیمار
بررسی و ارزیابی چشم ها
بررسی وضعیت گوش ها
انجام نوار عصب و عضله
شمارش گلبول سفید به منظور کنارگذاشتن بدخیمی مانند لوکمی.
سی تی اسکن و یا MRI مغز نیز از جمله تست های تشخیصی هستند که برای کنار گذاشتن ضایعات مغزی انجام می شود.

درمان فلج بل

در بیشتر موارد، فلج بل بدون هیچ گونه درمانی بهبود می یابد. با این حال، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا صورت به حالت اولیه و طبیعی خود برگردد. برخی اقدامات درمانی فلج بل عبارتند از:
– درمان دارویی با کورتون به منظور کاهش التهاب
-مصرف داروهای مسکن جهت تسکین درد
-استفاده از قطره های چشمی به عنوان اشک مصنوعی
-ماساژ و فیزیوتراپی صورت جهت تقویت عضلات صورت -قرار دادن دستمالی ولرم بر روی صورت جهت تسکین درد

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

اختلال خواب درکودکان

اختلال خواب درکودکان

وقتی کودکی در طی خواب شبانه به صورت مکرر و یا حمله ای بیدار می شود ،از الگوی خواب مناسبی برخوردار نمی باشد .
به دنبال بدخوابی در شب، درطی روز کودک دچار خواب آلودگی ،چرت زدن ،اختلالت خلقی و یاد گیری می شود . از اختلالات خواب شایع دوران کودکی می توان به کابوس شبانه ،وحشت شبانه و تشنج های شبانه اشاره کرد .

وحشت شبانه یا night terror

در این اختلال کودکی که سنی در حدود 5-6 سال دارد ،با فاصله نسبتا کمی از خواب شبانه بیدار می شود ،وحشت زده و عرق کرده است و اطرافیان خود را نمی شناسد . این کودکان معمولا ممکن است پرخاشگری داشته باشند،فریاد بزنند و یا از جای خود بلند شوند و بی هدف شروع به راه رفتن کنند و فردا صبح چیزی را به یاد نخواهند آورند وحشت شبانه معمولا در طی خواب Non-REM اتفاق می افتد .

کابوس شبانه یا nightmare

این اختلال خواب معمولا درطی خواب نزدیک به صبح و معمولا در دختران روی می دهد و به این صورت است که کودک از خواب بیدار می شود ،دچار وحشت است ،ممکن است گریه کند و یا جیغ بکشد . او اطرافیان خود را می شناسد و صبح روز بعد هم واقعه را به یاد می آورد ،کابوس شبانه در طی خواب سبک یا REM رخ می دهد .

تشنج های شبانه

در اختلالات خواب کودکان ،تشنج های شبانه مثل صرع Rolandic نیز باید مد نظر باشد .در این صورت مشاوره با فوق تخصص مغز و اعصاب و انجام نوار مغز، این اختلال قابل شناسایی و درمان می باشد .
علت اصلی ایجاد اختلالات خواب در کودکان متحمل شدن استرس در طی روز است . این استرس ممکن است به دلیل بروز اختلافات خانوادگی یا مشاجره والدین ،دیدن فیلم ها و کارتون های ترسناک و یا حتی ترساندن کودک توسط فردی دیگر باشد .
درمان :در اینگونه از اختلالات معمولا کاهش استرس روزانه و شروع خواب شبانه در ساعات مقرر،استفاده از نورملایم در شروع خواب ،پرهیز از دیدن فیلم های ناراحت کننده و ترسناک قبل از خواب و خواندن کتاب های مورد علاقه کودک قبل از خواب توصیه می شود ، مصرف شام سبک نیزمی تواند کمک کننده باشد .
در صورت تداوم اختلال خواب کودک حتما باید با روانپزشک مشاوره شود ،همانطور که پیش از این نیز گفته شد مشاوره با فوق تخصص مغز و اعصاب برای بررسی از نظر بروز تشنج های شبانه ضروری است .

علائم اصلی دربروز اختلال خواب کودکان

اگر بخواهیم علائم اصلی اختلال خواب درکودکان را بررسی کنیم می توانیم موارد زیر را ذکر کنیم

  • خروپف کردن کودک در هنگام خواب
  • کودک در زمان خواب بی قرار باشد
  • سرفه کردن کودک به طور مکرر در هنگام خواب
  • تعرق شدید کودک در زمان خواب
  • کودک در هنگام خواب با خس خس نفس بکشد
  • در هنگام خواب کودک با دهان نفس بکشد
  • کودک در نیمه شب از خواب بیدار شود و حالت وحشت زده ،گیج و مبهوت داشته باشد
  • زمانی که کودک در خواب است به سر خود با اجسام اطراف خودش ضربه وارد کند
  • زمانی که کودک در خواب است به صورت کاملا ناخواسته شروع به راه رفتن کند و یا با پاهایش به اطراف ضربه بزند .

اختلال-خواب-درکودکان

والدین باید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشند در صورتی که کودک آن ها هر کدام از این موارد را دارد باید هر چه زودتر به متخصص مغز و اعصاب اطفال مراجعه و درمان را آغاز کنند در صورت عدم درمان این کودکان می تواند عواقب خطرناکی برای کودک آن ها ایجاد شود .

 

عادات رفتاری غلط در خواباندن کودک

بسیاری از مادران در هنگام خواباندن کودکشان سختی فراوانی می کشند. ممکن است کودک به دلایلی از جمله مشاهده تلویزیون یا میل به همنیشینی با پدر و مادر و یا بازی با خواهر و برادر، با حالت خواب آلودگی خود کاملا جنگیده و سعی دارد خود را بیدار نگه دارد. شایع ترین اشتباه رفتاری، عدم داشتن ساعت خواب منظم در خانه می باشد. این رفتار نه تنها محدود به ساعت خواب کودک می باشد، بلکه باید همه اعضای خانواده این ساعت منظمی برای خواب داشته باشند. توصیه می شود که کودک را در ساعت مخصوصی به اتاق ببرید و بخوابانید و همچنین علاوه بر کودک، جمیع اعضای خانواده در ساعت مخصوصی از شب بخوابید، به عبارتی یک ساعت برای خواب در منزلتان تعریف شده باشد. که در این ساعت لامپ ها را خاموش کرده و همگی به اتاق خواب روید.
اشتباه رفتاری شایع دیگر روشن نگه داشتن تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی از جمله موبایل و کامپیوتر و… می باشند. وسایلی از این قبیل باعث از بین بردن خواب کودک می شوند. لذا توصیه می شود که چنین وسایل (مخصوصا تلویزیون) را حداقل دو ساعت قبل از خواب خاموش نگه دارید. بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده نور تلویزیون می تواند باعث ایجاد تغییراتی در هورومون ملاتونین شود که این هورمون خواب کودک را تنظیم می نماید. با افزایش میزان این هورمون، کودک احساس خواب آلودگی می نماید، لذا خاموش کردن تلویزیون نقش مهمی در زود خوابیدن کودک دارد.

اختلال-خواب-درکودکان

اشتباه رفتاری دیگر، تنبیه و تهدید کردن کودک می باشد. هنگام خواب به هیچ وجه کودک خود را تنبیه و تهدید نکنید. توصیه می شود به جای تنبیه کردن کودک، او را تشویق نمایید. هنگامی که کودکتان را تشویق می نمایید، کودک بی صبرانه منتظر گرفتن پاداش کارش خواهد بود و کاری که به او دستور داده شده را به بهترین شکل انجام خواهد داد. بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده این روش، بسیار مناسب بوده و در بسیاری از مواقع پاسخ خواهد داد.
خواب مثل هر نیاز طبیعی دیگر بدن، محدود می باشد. که پس از برطرف شدن این نیاز دیگر فرد توانایی خوابیدن مجدد را نخواهد داشت. اگر کودکتان در روز از فرط بازی، احساس خستگی و خواب آلودگی نماید، توصیه می شود که به او اجازه خواب ندهید و سعی کنید او را با شیوه های مختلف سرگرم نمایید. چرا که ممکن است اگر کودکتان در روز بخوابد توانایی خوابیدن در شب را از دست خواهد داد، و حتی در صورتی که به تخت خوابش برود به حالت بیدار مانده که همین مورد به نوبه خود می تواند زمینه ساز مشکلات روحی و روانی کودک باشد

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

اختلال رفتاری در کودکان

افسردگی در کودکان

تشنج در کودکان

اختلال خواب در کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

بی اشتهایی در کودکان

بی اشتهایی در کودکان

مرکز کنترل گرسنگی و سیری در انسان در ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس قرار دارد و برای تامین انرژی جهت کارکرد صحیح بدن وتعادل وزنی، باید این قسمت از مغز سالم باشد .مواد شیمیایی بدن که در القای گرسنگی و سیری و کنترل اشتها نقش مهمی دارند شامل گرلین و لپتین هستند.

سایر عوامل موثر بر اشتها عبارتند از عادات غذایی کودک و خانواده ،ژنتیک وبیماریها.

بیماری هایی که ایجاد بی اشتهایی می کنند طیف وسیعی دارند و از یک عفونت گوش میانی ،سرماخوردگی ویروسی تا بیماریهای گوارشی ،قلبی، ریوی و خون و بدخیمی و اختلالات روانی ممکنست مطرح باشند که با تاثیر بر مراکز مغزی و هورمونهای آن به بی اشتهایی منجر می شوند.
چنانچه کودک پس از معاینه توسط پزشک بیماری نداشته باشد سایر علل مطرح می گردد.
– مشکلات مربوط اعصاب و روان ممکنست تحت عناوین انورکسی نروزا و بولمیا مطرح گردد.این بیماران ، افرادی هستند که رفتارهای غیر طبیعی در خوردن از خود نشان می دهند . این کودکان ممکن است که سایر اختلالات روانی و ذهنی مانند هیجان و یا افسردگی را نیز داشته باشند.

بی-اشتهایی-در-کودکان

علائم و نشانه های بی اشتهایی عصبی

– کاهش وزن و لاغری
– ترس از چاق شدن
– قطع 3 دوره عادت ماهیانه در دختران
– داشتن الگوهای خوردن غیر معمول
– احساس سیری و پر بودن

به دلیل تغذیه کم و یا حتی در برخی موارد سوء تغذیه، احتمال بروز علائم زیر وجود دارد:

– خشکی پوست
– شکم درد
– یبوست
– سرگیجه
– خستگی
– حساسیت به تغییرات دما
– زرد شدن پوست
در صورت مشاهده علائم گفته شده در کودک، حتما جهت تشخیص و درمان به موقع، به متخصص مغز و اعصاب اطفال مراجعه کنید، تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود.

 

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب اطفال تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

از مهمترین علل بی اشتهایی

عادات نادرست غذایی کودک است که به صورت مصرف بی رویه از تنقلات شامل ذرت ، چیپس،پفک، بستنی است که به صورت میان وعده استفاده می شود و به علت کالری بالا و کمبود مواد مغذی لازم برای رشد و همچنین نمک ،روغن ویاشکربسیار زیاد بی اشتهایی و سو تغذیه را سبب میشود.

درمان بی اشتهایی در کودکان

درمان این اختلال به عواملی مانند علائم، سن، شرایط جسمانی کودک و میزان شدت اختلال بستگی دارد.

برخی اقدامات درمانی عبارتند از:

– درمان فردی
– تغییرات رفتاری
– مصرف داروهای ضد افسردگی، در صورتی که کودک علائمی از افسردگی داشته باشد
جهت پیشگیری از بی اشتهایی در کودکان، بهتر است والدین کودکان خود را به غذا خوردن تشویق کنند اما از اصرار پرهیز کنند. در ضمن کودک را با غذاهای سالم و غذاهای مناسب خانگی عادت داده و از مصرف تنقلات لااقل یکساعت قبل از وعده های اصلی خودداری نمایند.
هم چنین نوجوان را با عوارض و خطرات کاهش وزن زیاد آشنا کنند.
دکتر افشار متخصص مغز و اعصاب اطفال ،نوع بی اشتهایی در فرد را بررسی می کنند و با توجه به راهکار های مناسب درمان را آغاز می کنند .

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

فلج صورت کودک

تشنج در کودکان

اختلال خواب در کودکان

تکان مغزی در کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

  • متخصص گوارش و داخلی
  • ۰
  • ۰

سونوگرافی

سونوگرافی

سونوگرافی  از دو کلمه لاتین شکل گرفته و معنی لغوی آن  به این صورت است: sono  به معنی صوت و graphic به معنی شکل و ترسیم. سونوگرافی در علم پزشکی برای تشخیص بیماری ها، تا کنون نقش بسزایی داشته است. سونوگرافی که نام دیگر آن صوت نگاری و اکوگرافی نیز است بر مبنای امواج فراصوت ساخته شده است. با این روش می توان تمام بافت های زیر جلدی را مورد بررسی قرار داد، بافت های مانند مفاصل، عضلات، تاندون ها و اندام های داخلی بدن. سونوگرافی علاوه بر کاربردهای درمانی که دارد یکی از مهم ترین اقدامات در زمان بارداری زنان می باشد.

سونوگرافی چیست

سونوگرافی یا همان Ultrasonography یک روش تصویر برداری بوده که بر خلاف روش های دیگری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس یا رادیو گرافی یا سی تی اسکن هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد.

در روش های فوق، بدن مورد تابش اشعه یونیزان، قرار می گیرد. که این اشعه در دفعات بالا و زمانی که بیش تر از حد مشخص وارد بدن انسان شود، باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد سلول های بدن خواهد شد. ولی خوشبختانه باید بدانید که در سونوگرافی هیچ استفاده ای از اشعه ایکس نمی شود.

سونوگرافی دستگاهی که امروزه تبدیل به یک ماشین همه کاره شده است ،دستگاهی که انتظارات منطقی و غیر منطقی بسیاری  از آن وجو دارد. سونوگرافی برای موارد بسیاری به غیر از بارداری هم کاربرد دارد ،مثلا برای بررسی آسیب احشا در بیماران ترومایی ،یا بررسی تیروئید ،عروق ،کبد ،طحال ،کلیه ها ،رحم و تخمدان و… کاربرد دارد .

مادران در طول دوران بارداری لازم است تا در دوره های مشخصی ،سونوگرافی های خاصی انجام دهند ،با کمک این سونوگرافی پزشک سلامت جنین را تایید می کند . درمرکز سونوگرافی مهر ایرانیان ،تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود ،شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
02144232838 – 02144255503 – 02144255504
تلگرام
اینستاگرام

اما می توان گفت موارد بسیاری از سونوگرافی ها ،سونوگرافی دوران بارداری است . سونوگرافی دوران بارداری نه تنها خیلی مهم است بلکه خیلی هم هیجان انگیز است . دلیل آن این است که پدر و مادر می توانند با کمک آن صدای قلب جنین رابشوند ،دست و پای آن را ببینند و یا شاهد تکان خوردن جنین باشند  که حس بسیار خوبی است .

جنسیت جنین

یکی از مهمترین مرحله های سونوگرافی،سونوگرافی تعیین جنسیت جنین است . تمام والدین دوست دارند که هر چه زودتر جنسیت جنین خود را بدانند ،دقت داشته باشید که دقیق ترین  و بهترین سن برای فهمیدن جنسیت جنین ماه پنچم بارداری یا هفته بیستم بارداری است .

سونوگرافی یک دستگاه تشخیصی است و دقت تشخیص در انجام سونوگرافی امری مهم است ،در نتیجه در انتخاب مرکز سونوگرافی دقت کنید و بهترین سونوگرافی را انتخاب کنید .

سونوگرافی های لازم یا غیر ضروری در بارداری

در طول دوران بارداری انجام سه دوره سونوگرافی کافی است . اولین دوره سونوگرافی در اوایل بارداری انجام می شود و به این منظور توصیه می شود که رادیولوژیست بررسی کند که جنین قلب دارد و جفت جنین در مکان خوبی قرار دارد یا خیر . دومین سونوگرافی در میانه بارداری  انجام می شود ،از این سونوگرافی به عنوان سونوگرافی تعیین جنسیت نیز یاد می کنند و معمولا در هفته بیستم بارداری تجویز می گردد . البته امروزه سونوگرافی NT  به منظور تشخیص ناهنجاری های حنین در طول هفته یازدهم تا سیزدهم بارداری انجام می شود .

سونوگرافی در پایان دوران بارداری نیز به منظور بررسی وزن جنین ،وضعیت قرار گیری جنین و مایع دور جنین  انجام می شود .

در حالت کلی در صورتی که جنین سالم باشد این تعداد سونوگرافی در طول بارداری کفایت می کند ، متاسفانه برخی از والدین اصرار به انجام سونوگرافی بیش از حد دارند و مرتبا در خواست سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی را می دهند، این کار توصیه نمی شود و تنها لازم است این سونوگرافی ها طبق دستور پزشک و یا رادیولوژیست انجام شود . گاهی پزشک این طور تشخیص می دهد که برای برسی های بیشتر نیاز به انجام سونوگرافی با دقت بیشتری است و ممکن است انجام هر کدام از سونوگرافی ها را برای فرد تجویز کند .

مکانیسم سونوگرافی چگونه است

همانطور که گفته شد در سونوگرافی از امواج فراصوت بهره گرفته شده است. امواج فراصوت، همان صدا هستند. ولی انسان قادر به شنیدن آن نیست. صدا هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد. لازم است که بدانید زمانی که صدا با مانعی برخورد می کند، منعکس می شود. این دقیقا حالتی است که می توان با آن بافت های داخلی بدن را مورد بررسی قرار داد. در زمان انجام سونوگرافی بیمار هیچ حس درد و ناراحتی نخواهد داشت.

سونوگرافی (2)

آزمایشات سونوگرافی توسط متخصص تصویربرداری انجام می شود، در این روش با دستگاه سونوگرافی، امواج فراصوت به داخل بدن تابانده می شود، این امواج بعد از رسیدن به بافت بدن باز تابیده می شود، این امواج بعد از برخورد و بازتاب مجددا توسط دستگاه سونوگرافی دریافت و ثبت می شود.

لازم است که بدانید، بافت های داخلی بدن در دریافت و بازتاباندن امواج فراصوت توانایی های متفاوتی دارند. به این صورت که ممکن است برخی از بافت های داخلی ، امواج فراصوتی را بیشتر و برخی کمتر منعکس می کنند. زمانی که امواج از بافت های بدن باز تابانده می شود، توسط دستگاه سونوگرافی دریافت و بعد از تجزیه و تحلیل به تصویر تبدیل می شوند.

همانطور که گفته شد سونوگرافی،  وسیله تصویربرداری مناسب جهت دیدن بافت های بدن است، بافت های نرم بدن با این دستگاه می توان مورد بررسی قرار بگیرد ولی به خوبی نمی توان با سونوگرافی مشکلات استخوانی بدن انسان را تشخیص داد. سونوگرافی انوع مختلفی دارد،  مانند سونوگرافی سه بعدی، دو بعدی، اکوکاریاگرافی ( سونوگرافی قلب کودک ) همچنین سونوگرافی داپلر که نوع خاصی از سونوگرافی است، جهت بررسی سرعت و میزان خون در شریان ها را مورد بررسی قرار می دهد.

اقدامات لازم قبل از سونوگرافی

لازم است تا قبل از سونوگرافی اقدامات خاصی انجام شود:

باید مثانه به طور کامل پر باشد  تا بتوان تصویری واضح و دقیق  از تخمدان ها  و رحم  به دست آوریم . رادیولوژیست  به افراد توصیه می کند که قبل از انجام سونوگرافی مقدار کافی آب بنوشند تا مثانه آن ها به طور کامل پر باشد .

برخی از افراد تصور می کنند که می توانند با مصرف دارو های ادرار آور ، قبل از انجام سونوگرافی ،دیگر نیاز به نوشیدن آب ،آبمیوه و چای ندارند ،در حالی که مصرف  دارو بدون تجویز پزشک اشتباه است .

زنان بارداری که سونوگرافی در طول بارداری را انجام می دهند ،نیاز نیست  تا در ماه های بالا ،قبل از سونوگرافی مثانه آن ها پر باشد ،اما در هفته های پایین بارداری پزشک توصیه می کند تا حتما  قبل از سونوگرافی مثانه آن ها پر باشد .

سونوگرافی

همانطور که گفته شد ،سونوگرافی انواع مختلفی دارد سونوگرافی واژینال نیز یکی دیگر از انواع سونوگرافی می باشد ،سونوگرافی واژینال بر خلاف دیگر انواع سونوگرافی لازم نیست تا مثانه پر باشد ،بر عکس مثانه پر سبب  می شود تا تصویر واضح به عنوان خروجی نمایش داده نشود .

قبل از انجام سونوگرافی حتما استحمام  و اصلاح کنید تا مانعی در زمان سونوگرافی ایجاد نگردد .

قبل از انجام سونوگرافی ،در صورت ابتلا به بیماری و یا مصرف داروی خاصی با پزشک خود مشورت کنید .

افرادی که در ناحیه مورد نظر سونوگرافی ، بدنشان دچار زخم و جراحت شده است ،باید تا بطورکامل زخم  آن ها بهبود یابد  و تا بهبودی کامل آن سونوگرافی خود را به تعویق بی اندازند .

امروزه سونوگرافی کاربرد های فراوانی در زمینه  تشخیصی انواع بیماری ها دارد،پزشکان از این روش تصویر برداری برای تشخیص و بررسی انواع بیماری های کودکان ،زنان و مردان استفاده می کنند .

سونوگرافی سینه

سرطان پستان در بین بانوان از شایع ترین سرطان ها می باشد که می تواند همراه با اختلالات فراوانی باشد . افرادی که مشکوک به سرطان سینه هستند می توانند  در مرحله اول با کمک سونوگرافی سینه انواع توده های موجود در سینه را بررسی کنند . بیوپسی پستان یکی دیگر از اقدامات لازم در زمان سرطان سینه است  که سونوگرافی در انجام آن نقش بسیار مهی را ایفا می کند .

فواید سونوگرافی

قبل از اینکه روش سونوگرافی در علم پزشکی ابداع شود، برای تصویربرداری بافت های داخلی بدن از روش های دیگر همچون رادیولوژی استفاده میشد. همانطور که می دانید روش رادیولوژی به کمک اشعه ایکس انجام می گیرد که شاید برای چن بار این اشعه، ضرر آنچنانی برای بدن نداشته باشد، ولی این روش برای بررسی وضعیت زنان باردار و تصویربرداری و بررسی وضعیت جنین روش مناسبی نبود. همینطور برای برخی از بیماری های لازم به بررسی های مکرر بود که رادیولوژی در این حالات می توانست تاثیرات منفی بر روی بدن انسان داشته باشد. از جمله این تاثیرات می توان به ناهنجاری های مادرزادی جنین، کوری جنین و انواع سرطان های خون اشاره کرد.

می توان گفت روش سونوگرافی یکی از بزرگترین پیشرفت ها در علم پزشکی و تشخیص بیماری ها بوده است. بزرگترین مزیت آن استفاده نکردن از اشعه ایکس در تصویربرداری ها است. با این روش، پزشک با خاطر آسوده وضعیت جنین و زنان باردار را تحت نظر می گیرد بدون اینکه نگران بروز خطرات برای مادر و جنین باشد.

سونوگرافی (3)

انواع سونوگرافی

  • سونوگرافی چشم: سونوگرافی برای چشم روش موثر برای ارزیابی کره چشم و پشت چشم می باشد. این سونوگرافی به دو روش انجام می گیرد:
  • سونوگرافی مستقیم ( از روی سطح قرینه )
  • سونوگرافی از روی پلک
  • سونوگرافی بیضه: بیضه مردان از اعضای اصلی بدن آن ها به شمار می رود. که در پی برخی از علائم و بیماری ها ممکن است پزشک سونوگرافی بیضه را برای مردان تجویز کند. از بیماری های شایع که نیاز به سونوگرافی دارند می توان به واریسکول، تشخیص و درمان بیضه هایی که پایین نیامده اند، اصابت ضربه به بیضه ها و پیچش بیضه ها اشاره کرد.

لازم است والدین عزیز توجه داشته باشند که بهتر است نوزاد پسر خود را بعد از تولد برای تشخیص سلامتی کامل بیضه ها نزد متخصص ببرید. ممکن است متخصص برای تشخیص سریع مشکلات احتمالی بیضه ها، سونوگرافی بیضه را برای نوزاد شما تجویز کند.

سونوگرافی بیماری های زنان

سونوگرافی  برای تشخیص تمام بیماری های زنان روشی بسیار موثر بوده و است. سونوگرافی جهت تصویر برداری از تخمدان ها، لگن و رحم زنان مورد استفاده قرار می گیرد. بیماری های شایع زنان که جهت تشخیص آن ها از سونوگرافی استفاده می شود می توان به توده های رحمی، کیست های تخمدان، تومور در رحم و تخمدان، عفونت های دستگاه ادراری اشاره کرد. به سونوگرافی این قسمت ها از بدن، سونوگرافی شکم هم گفته می شود. در برخی از حالات ممکن است متخصص شما  سونوگرافی داخل واژن را برای تشخیص برخی از بیماری ها پیشنهاد دهد.

از دیگر انواع سونوگرافی می توان به سونوگرافی در ارتوپدی، سونوگرافی داپلر عروق، سونوگرافی دستگاه ادراری، سونوگرافی در مامایی ( برای زنان باردار)، سونوگرافی پستان ( برای بررسی و تشخیص برخی از تومورها و بیماری های مربوط به پستان انجام می گیرد)، سونوگرافی غده تیروئید، سونوگرافی شکم و دستگاه گوارشی اشاره کرد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی مهر ایرانیان

  • متخصص گوارش و داخلی