گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

  • ۰
  • ۰

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی به پزشک این امکان را می دهد که تمام طول روده را مشاهده و ارزیابی کند. در این روش ، مشکلات روده بزرگ شامل سرطان، بافت های ملتهب و وجود زخم و خونریزی شناسایی می شود. همچنین برای غربالگری سرطان روده بزرگ هم استفاده می شود. در این مقاله به اقدامات قبل از کلونوسکوپی ، مراقبتهای بعد از کلونوسکوپی و هزینه انجام کلونوسکوپی می پردازیم.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی

آندوسکوپ یا همان کولونوسکوپ لوله ای باریک و بلند دارای خاصیت انعطاف پذیری ، دوربین و منبع نوری است. این لوله از طریق مقعد به داخل روده بزرگ یا کلون می رود و نه تنها باعث می شود پزشک داخل روده را مشاهده کند بلکه این امکان را نیز فراهم می کند که داخل روده را شست و شو داده، و در صورت لزوم مکش و تزریق هوا انجام دهد. همچنین در طول این کار، ممکن است پزشک قسمتی از بافت یا پولیپ را جهت آزمایش‌های بیشتر، نمونه‌ برداری کند.

کولونوسکوپی چگونه انجام می شود؟

پزشکان متخصص، کولونوسکوپی را در بیمارستان ها یا مراکز درمانی انجام میدهند. ابتدا بیمار را بر روی تخت خوابانیده و به آنها آرام بخش تزریق می کنند تا در طول کلونوسکوپی بیمار در آرامش مطلق باشد. سپس لوله را از طریق مقعد وارد راست روده و به آرامی تا روده بزرگ هدایت می کنند.

پزشک برای بهتر دیده شدن داخل روده ممکن است داخل آن مقداری هوا تزریق کند و یا از بیمار بخواهد موقعیت خود را بر روی تخت تغییر دهد.

پزشک با نصب دوربین در سرکولونوسکوپ این امکان را ایجاد می کند که تصاویر مخاط روده بر روی مانیتور قابل مشاهده بوده و در نتیجه به ارزیابی بافت روده می پردازد. زمانی که این لوله به روده کوچک میرسد ، پزشک برای ارزیابی روده بزرگ لوله را به آرامی عقب می کشد و دوباره این کار را انجام می دهد. در طول مسیر کلونوسکوپ، ممکن است پزشک پولیپ های موجود را برداشته و آن ها را برای آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه بفرستد. این پولیپ ها در اکثر مواقع بی ضرر است، ولی بعضی از سرطان های روده ابتدا به شکل پولیپ می باشد. بدین ترتیب پزشکان با از بین بردن آنها ، از سرطان جلوگیری می کنند. کلونوسکوپی غالبا در حدود 30 تا 60 دقیقه زمان می برد.

 

مراقبتهای بعد از کولونوسکوپی

بعد از کولونوسکپی بیمار باید در بیمارستان به مدت 1 یا 2 ساعت به همان صورت باقی بماند. ممکن است در این حین درد شکم یا نفخ داشته باشد.

زمان لازم است تا اثر داروی بی حسی یا بیهوشی برطرف شود و بعد از عمل بیمار می تواند با یکی از اعضای خاتواده به منزل برود. نکته دیگر این است که چنانچه پزشک پولیپی جهت نمونه برداری خارج کند، خونریزی از مقعد طبیعی است.

اقدامات قبل از کولونوسکوپی

  • در صورت هر گونه سابقه ی بیماری پزشک خود را مطلع سازید.
  • در صورتی که باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت هر گونه بیماری مانند بیماری قلبی و ریوی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر جزء افرادی هستید که نسبت به داروی خاصی آلرژی دارید بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهید .
  • دیابت جزء بیماری هایی محسوب می شود که ممکن است لخته شدن خون را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین بهتر است قبل از کولونوسکوپی به پزشک خود اطلاع دهید تا درصورت نیاز مصرف داروها قطع شود و داروهای جایگزین استفاده کنید .
  • درصورت استفاده از هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • در بعضی موارد برای انجام کلونوسکوپی لازم است آنتی بیوتیک مصرف کنید .
کولونوسکوپی

کولونوسکوپی

آماده شدن برای کولونوسکوپی

  • بهتر است قبل از این روش رژیم غذایی مخصوص را از پزشک خود پرسیده تا در حین کولونوسکوپی به مشکل بر نخورید .
  • تغییرات غذایی به شما کمک می کند تا این روش با دقت و موفقیت انجام شود.
  • به همراه داشتن یک همراه الزامی است زیرا بعد از کونولوسکوپی به علت مصرف داروهای آرام بخش شما نمی توانید به طور مستقل خودتان به منزل بروید .

در کولونوسکوپی چه مواردی را باید انتظار داشته باشیم ؟

در گام نخست قبل از کولونوسکوپی مایعات داخل وریدی شروع می شود و بیمار برای نظارت دقیق تر توسط پزشک قرار می گیرد و ریتم قلب ، فشار خون ، اکسیژن توسط پزشکان کنترل می شود .سپس به بیمار داروی آرام بخش داده می شود تا بیمار به یک خواب آرام رود و هیچگونه دردی را احساس نکند کلونوسکوپی اغلب باعث احساس فشار، گرفتگی و نفخ در شکم می شود و این دارو است که می تواند درد را کمتر کند . کولونوسکوپی معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. اگر کلیه کولون به دلایلی قابل تشخیص نباشد امکان دارد پزشک تصمیم بگیرد که کلونوسکوپی مجدد یا بدون آماده سازی روده انجام بگیرد .

  • ۹۷/۰۵/۲۹
  • متخصص گوارش و داخلی

نظرات (۱)

بعله !!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی