گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

  • ۰
  • ۰

 

 سونوگرافی

در این مقاله می خواهیم در مورد سونوگرافی و تاریخچه سونوگرافی به طور کامل توضیح دهیم .

اولین شخصی که در سال 1876 امواج فرا صوت را کشف کرد شخص به نام فرانسیس گالتون بود .در جنگ جهانی اول ،کشور انگلستان با استفاده از امواج فرا صوتی کشف شده برای پیدا کردن مسیر کشتی ها از این دستگاه استفاده می کردند زیرا این دستگاه با امواج فراصوتی که تولید می کرد به خوبی می توانستند مسیر کشتیها را پیدا کنند .

در جنگ جهانی دوم این دستگاه تکمیل تر شد به طوری که در صنعت فلزات هم مورد استفاده قرار می گرفت و سپس از این دستگاه در علم پزشکی استفاده کردند وتبدیل به یک وسیله ی تشخیص بیماری در علم پزشکی شد.

به تدریج با گذشت زمان در سال   1937  میلادی امواج فراصوت بر روی مغز انسان توسط دوسیک اختراع شد که با توجه به گذشت زمان روز به روز این امواج فراصوت با پیشرفت هایی که در ضمینه ی علم پزشکی صورت می گیرد توانسته جایگاه ویژه ای در تشخیص بیماری پیدا کند .

برای مشاهده بر روی تصویر زیر کلیک کنید

[caption id="attachment_3414" align="alignnone" width="422"]سونوگرافی سونوگرافی[/caption]

سونوگرافی

 سونوگرافی یک از روش های بسیار مهم برای درمان بیماری با  استفاده از عکس برداری از بدن انجام می شود طریقه ی استفاده از سونوگرافی ، به این صورت است که امواج صوتی در تماس با بدن قرار می گیرد و می تواند با استفاده از روش عکس برداری در تشخیص نوع بیماری به ما کمک کند .

عملکرد سونوگرافی

در سونوگرافی به هنگام عکس برداری هیچ گونه دردی را شما احساس نمی کنید در واقع سونوگرافی با جنس فرا صوتی که دارد که همان صدا است که به علت بلند بودن بیش از حد آن ما توانایی شنیدن آن را نداریم بنابراین این فرا صوت بعد از برخورد با موانع به صورت معکوس برگردانده می شود .

پزشک سونولوژیست که تخصص تصویر برداری در سونوگرافی را دارد وظیفه ی کار کرد با سونوگرافی را بر عهده دارد  پزشک به وسیله ی ابزاری بر روی بدن ارتباط بین بدن بیمار با دستگاه بر قرار می کند و سونوگرافی با ایجاد امواج صوتی با فرکانس بالا به هنگام بر خورد با بدن امواج برگشت داده می شود.

تصویر در سونوگرافی

عملکرد دستگاه سونوگرافی در بدن متفاوت است .زیرا  بدن انسان تشکیل شده از بافت های متفاوت که عملکرد هر یک با دیگری فرق دارد بعضی از این بافت ها امواج صوتی را بهتر منتقل می کند و بعضی بدتر .در واقع سونوگرافی با توجه به امواجی که در بدن تابانده می شود ، بیشتر برای بافت های نرم استفاده می شود به همین علت برای بیماری های استخوانی از روش تشخیص سونوگرافی انجام نمی شود .

هنگامی که امواج صدا و فرکانس ها به بدن تابانده شد بعد از برگشت امواج با استفاده از کامپیوتر بعد از تجزیه تحلیل شدن و کارکرد سونولوژیست امواج تبدیل به تصویر شده که به راحتی می توان با استفاده از مانیتور مشاهده کرد و در صورت نیاز این عکس را می توان چاپ کرد.
با توجه به نیاز پزشک سونوگرافی می تواند به صورت دو بعدی با سه بعدی انجام شود.

کاربرد امواج فراصوت

  • کاربد کلی و مهم در تشخیص بیماری می باشد .
  • کاربرد سونوگرافی در بیماری های زنان و زایمان مانند شکل قرار گیری جنین ، اندازه گیری و بررسی جنین به طوری که می توان انگشت های جنین را بشمارید ، بررسی قرار گرفتن اتصال جفت و محل ناف ،بررسی قلب جنین ، بررسی تومورهای پستان ، سن جنین
  • کاربرد سونوگرافی در بیماری هایی که مرتبط با مغز و اعصاب می باشد ، برای درمان تومور مغزی و تشخیص و بررسی آن ،خونریزی مغزی
  • کاربد سونوگرافی در علم چشم پزشکی به عنوان مثال برای تومورهای عصبی ، تشخیص اجسام خارجی در در داخل چشم ، فاصله ی  میانی بین عدسی و شبکیه ، بررسی و اندازه گیری قطر چشم ، خونریزی شبکیه و ..
  • کاربرد سونوگرافی در بیماری هایی که مرتبط به کبد می باشد برای مثال در صورتی که وجود کیست و یا آبسه کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاربرد سونوگرافی در بیماری هایی که مرتبط به قلب می باشد مانند اکوکاردیوگرافی
  • کاربرد سونوگرافی در دندانپزشکی برای بررسی و اندازه گیری ضخامت بافت های نرم در حفره ی دهانی .
  • سونوگرافی به دلیل امواجی که از جنس صدا می باشد هیچ گونه خطری برای افراد به ویژه زنان و کودکان نخواهد داشت.
  • کاربرد درمانی از مهم ترین کاربدهای سونوگرافی می باشد.
  • کاربرد گرمایی

اقدامات لازم قبل از سونوگرافی

  1. مثانه باید حتماً پر باشد در صورتی که مثانه خالی باشد باید حتماً آب زیاد بنوشید زیرا مثانه در صورتی که پر باشد می توان برای ارزیابی تخمدان ها و رحم عمل کرد و باعث شفافیت عکس می شود.
  2. استفاده از داروهایی که ادرارآور است بدون نسخه پزشک ممنوعیت دارد بهتر است برای پر کردن داخل مثانه از نوشیدنی مانند آب ، آبمیوه ، چای ، و ... زیاد استفاده کنید.
  3. برای خانم های باردار در ماه های بالاتر نیازی نیست که مثانه پر باشد ولی در سونوگرافی برای خانم های باردار در ماه های پایین تر مانند هفته ی 12 حاملگی نیاز است که مثانه کاملاً پر باشد.
  4. در صورتی که بخواهیم سونوگرافی برای درون واژن انجام دهیم می تواند مثانه نیمه پر باشد در این حالت برعکس موارد دیگر اگر مثانه پر باشد مانع بررسی موارد می شود به همین دلیل پزشک توصیه می کند در صورتی که قرار باشد از روی شکم انجام شود باید مثانه پر باشد و در صورت بررسی درون واژن نیاز است کمی پر باشد .
  5. سونوگرافی با استفاده از ابزاری با تماس بر روی پوست با ژل صورت می گیرد.
  6. بهتر است بدانید در صورتی که مو در بدنتان وجود داشته باشد هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند ولی در صورتی که موی بدن بیش از اندازه بلند باشد لازم است تراشیده شود .
  7. برای انجام سونوگرافی در صورتی که بر روی بدن زخم باشد نمی توان سونوگرافی را انجام داد زیرا باعث تحریک زخم می شود بهتر است در چنین شرایطی بگذاریم تا زخم بهبود پیدا کند.
  8. بهتر است قبل از انجام سونوگرافی در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی هستید یا سابقه ی پزشکی دارید حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

پزشکان از سونوگرافی برای تشخیص در بیماری های  زنان، مردان و کودکان استفاده می کنند تا بینش های پیشرفته ای را در مورد فعالیت های درونی بدن به دست آورند. در حقیقت، پس از آزمایش های اشعه ایکس، اولتراسوند، بیشترین شکل استفاده از تصویربرداری تشخیصی است که امروزه در دسترس است.

با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می توانند انواع مختلف شرایط سلامت زنان را از بیماری های قلبی به اختلالات پستان تا چندین بیماری دیگر زنان تشخیص دهند .

سونوگرافی می تواند به تشخیص انواع مختلفی در مردان، از بیماری های قلبی تا ناهنجاری های غده پروستات یا بیضه ها کمک کند. درکودکان، پزشکان معمولا از سونوگرافی برای تشخیص انواع بیماری ها و اختلالات استفاده می کنند. یک پزشک ممکن است از سونوگرافی برای بررسی دستگاه گوارش کودک برای علائم آپاندیس یا ساختار استخوان نوزاد برای مشکلات مادرزادی استفاده کند. آزمایش اولتراسوند سر می تواند هیدروسفالی (آب در مغز)، هموراژی داخل جمجمه (خونریزی در جمجمه) و سایر شرایط سر را تشخیص دهد.

زنان و زایمان

یک پزشک می تواند از سونوگرافی برای تشخیص یک مجموعه گسترده از شرایط زنان استفاده کند. برای افراد مبتلا به درد لگن، برای پیدا کردن یا رد کردن شرایط مانند خونریزی داخلی، بیماری التهابی لگن، آبسه، توده لگن و آندومتریوز استفاده می شود.پزشکان همچنین می تواند به مسائل مربوط به ناباروری کمک کند. سیستم های اولتراسوند با وضوح بالاتر اجازه می دهد تا پزشکان به طور ایمن سیستم رشد باروری را در مراحل اولیه رشد جنین در فرآیند باروری نظارت و بررسی کنند.

بارداری

سونوگرافی می تواند در بارداری خطرناک مفید باشد. پزشکان با بررسی اندازه دهانه رحم می توانند پیش از زایمان پیش بینی کنند. آنها همچنین می توانند برای  تشخیص حاملگی های خارج از رحم را بررسی کنند.

 

تصویربرداری جنینی

معاینه کامل جنین با استفاده از سونوگرافی شامل تصویری از سر، قلب، کلیه ها، ستون فقرات، معده، بند ناف، مثانه و جفت کودک برای تعیین وجود اختلالات است . اگر کودک به درستی قرار گرفته باشد. با اندازه گیری جنین، پزشک  می تواند سن حاملگی را برای کمک به تاریخ بارداری تعیین کند.

تصویربرداری از پستان

پس از سرطان پوست، سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است.

به عنوان یک مکمل برای ماموگرافی، سونوگرافی می تواند یک برنامه تصویربرداری اولیه سینه برای زنان زیر 40 سال باشد که دارای سینه های متراکم، یا ایمپلنت های سینه یا در حال شیر دادن هستند  بسیار مناسب باشد ،سونوگرافی همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا توده هایی را که در ماموگرام شناسایی شده اند، برای تشخیص بیشتر کیست ها و بیوپسی های لازم اقدام کنند .

بیماری قلبی

بیماری قلبی عروقی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می توانند نقاط دشوار را با دقت تشخیص دهند و بیمارانی که  از شرایط بیماری قلبی تهدید کننده و همچنین سکته مغزی و فشار خون بالا رنج ببرند. با استفاده از سونوگرافی، پزشک می تواند عضله قلب را برای تشخیص آسیب، نقص مادرزادی یا اختلالات ارثی به خوبی تشخیص دهد .

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطان غیر پوستی در میان مردان آمریکایی است و در طی یک دوره زندگی یک تا هفت نفر تاثیر می گذارد. همانند دیگر سرطانهایی که علت آن ناشناخته است، تشخیص زودهنگام، ارزشمندترین سلاح در این نبرد است. اگر مشکلی در پروستات وجود داشته باشد، سونوگرافی میتواند به یک پزشک یا رادیولوژیست اجازه دهد که یک نمونه بافت یا بیوپسی از مناطق پروستات به طور دقیق بدست آورد.

اسکلتی عضلانی

سونوگرافی می تواند برای تعیین آسیب بافت نرم مانند آسیب عصبی، گانگلیون ها یا سایر آسیب های سطحی استفاده شود. همچنین آسیب هایی که بر اثر ورزش به وجود می آید سونوگرافی برای تشخیص پارگی تاندون ها کمک کننده است . با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می توانند ساختارهای داخلی اعصاب در مچ را ببینند تا تعیین کنند که آیا آنها در حال سقوط یا تورم هستند و به طور بالقوه باعث سندرم تونل کارپال می شوند. با استفاده از این شیوه تشخیص قابل حمل و قابل اطمینان، آسیب های عضلانی در مچ پا، لگن، زانو یا آرنج می تواند مورد توجه قرار گیرد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی دکتر پرنیا ، سونوگرافی خوب در تهران

  • ۹۷/۰۵/۱۴
  • متخصص گوارش و داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی