گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

  • ۰
  • ۰

سزارین

 

زایمان سزارین

زایمان سزارین در چه صورتی انجام می شود ؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است تعریفی از زایمان داشته باشیم وضع حمل یکی از مرحله های قابل پیش بینی می باشد. با اینکه رشته مامایی بسیار پیشرفت کرده است با این حال نمی تواند زمان دقیق به دنیا آمدن نوزاد را معین کند و معمولا زمان به دنیا امدن با زمان تعیین شده 2 هفته اختلاف دارد که می تواند 2 هفته زودتر یا دیرتر باشد.

صحبت های دکتر ثقفی در مورد مراقبت های قبل از بارداری و در حین بارداری  ، برای مشاهده بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

مراقبت های لازم قبل از زایمان

زایمان به دو صورت طبیعی وسزارین قابل انجام است. گفته می شود یکی از شدیدترین دردهایی که در زندگی هر خانمی ممکن است با آن رو به رو شود درد زایمان است و این طور توصیف می شود که درد آن با هیچ درد دیگری قابل مقایسه نیست.

دکتر هدیه ثقفی متخصص زنان و زایمان و زیبایی می باشد شما عزیزان می توانید جهت هر گونه مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید .تلفن: 028.33230360
ایمیل:mail@drsaghafi.ir
وب سایت:www.drsaghafi.ir

علائم زایمان

درد کمر: درد کمرر اواخر بارداری تشدید می شود و جز دردهای تحریک کننده است که با تغییر حالت بدن نیز بهبود نمی یابد.
کرامپ شکمی : انواع کرامپ ها در زن باردار ممکن است به وجود آید ولی بیشترین کرامپ از نوع کرامپ شکمی می باشد.
پایین آمدن جنین : در ماههای آخر بارداری جنین ازسمت معده حرکت کرده و پایین می آید و  به سمت لگن می آید. حال فشار از روی معده برداشته می شود و به به مثانه و روده وارد می شود که می تواند منجر به یبوست وحتی در مواردی منجر به هموروئید می شود.
نشانه های خونی :  حدود 3 هفته پیش از بارداری یک لخته خونی از رحم خارج می شد که نشانه پایین آمدن جنین می باشد
پاره شدن کیسه آب : هنگامی که جنین به سرعت به سمت پایین حرکت کند منجر به پاره شدن کیسه حاوی مایع آمنیوتیک مادر یا همان کیسه آب شود که بسته به حالت قرار گیری مادر و جنین این مایع به آرامیاز بدن خارج می شود. این مایع بی رنگ و بو بوده و گاه در آن رگه های خونی دیده می شود.
همانطور که پیش تر گفتیم زایمان به دو صورت طبیعی و سزارین انجام می شود که در ایم مطلب به زایمان طبیعی می پردازیم:
به شروع کم خطر و خود به خود درد زایمان، زایمان طبیعی گفته می شود که در این نوع زایمان سر جنین به شکل طبیعی و بدون نیاز به کمک خارج می شود معمولا این اتفاق در هفته 37 الی 42 حاملگی انجام می شود و پس از زایمان هم مادر و هم نوزاد دارای وضعیت خوبی می باشند .
در کل زایمان برای یک زن یک واقعه مهم می باشد در زایمان طبیعی پس از زایمان به آغوش کشیدن نوزاد تاثیر بسیار خوب و شگرفی برای مادر به همراه داشته و طبق مطالعاتی که انجام گرفته است از الزاماتی که سبب شیر دهی موفق و تاثیر گذار می باشد  درد زایمان طبیعی می باشد .
در این مبحث به زایمان سزارین و مباحث حول آن خواهیم پردخت:
زایمان سزارین با ایجاد شکاف بر روی پوست شکم انجام می شود و جزو جراحی های بزرگ محسوب می شود.در ادامه ی شکاف ایجاد شده بر روی پوست نیاز است تا عضلات زیر آن و جدار رحم نیز شکافته شود تا جنین به راحتی از رحم بیرون کشیده شود، حدود 10 درصد زایمان ها در جهان به روش سزارین انجام می شود این آمار در ایران نیز به 25 تا 35 درصد خواهد رسید.
این آمار بالا بیانگر علاقمندی زنان باردار به زایمان سزارین  است و دلیل افزایش گرایش زنان به انتخاب زایمان سزارین ، ترس از درد زایمان خواهد بود، بسیاری از زنان باردار به دلیل ترس از درد هنگام زایمان ترجیح می دهند که تولد جنین به صورت سزارین انجام شود. در این رابطه باید با پزشک تحت مراقبت مشورت نمایید و در صورت امکان خود را برای زایمان طبیعی آماده سازی نمایید.

[caption id="attachment_3290" align="aligncenter" width="300"]قزوین-زایمان-سزارین زایمان سزارین قزوین[/caption]

البته پیشرفت پزشکی و تکنولوژی در این زمینه یکی از دلایل افزایش زایمان سزارین  و محبوبیت این روش خواهد بود، در واقع سزارین روش هایی ارائه می دهد که در مواقع بروز خطر سلامت مادر و جنین را حد زیادی حفظ می نماید، و در بسیاری از موارد خاص که مادر توانایی زایمان طبیعی را ندارد، یا انجام عمل سزارین تولد نوزاد میسر خواهد بود.
سزارین مخاطرات عمل جراحی به دلیل امکانات بی هوشی، انتقال خون و آنتی بیوتیک ها برای مادران باردار را بسیار کاهش داده است.همچنین تهدیدات جدی که جنین را درگیر می کند و به مخاطره می اندازد قابل حل خواهد بود و سلامت جنین در زمان زایمان با درصد بالایی حفظ خواهد شد.در اکثر موارد زمانی که علائم خطر برای جنین و مادر مشاهده شود فورا او را سزارین می نمایند.
البته باید به این نکته توجه کرد که سزارین باعث کاهش عوارض زایمان برای نوزاد نمی گردد.

چه زمانی  زایمان سزارین لازم است؟

[caption id="attachment_3286" align="aligncenter" width="300"]زایمان سزارین زایمان سزارین[/caption]

دلایل علمی بسیاری برای تبدیل یک عمل طبیعی به زایمان سزارین  وجود دارد.در این صورت ممکن است که هر زایمان طبیعی ممکن است به سزارین بیانجامد اما در بیشترین موارد شرایط اورژانسی مادر و جنین و همچنین مخاطرات سقط جنین است که پزشک را مجبور به سزارین می کند.
حدود 8 تا 10 درصد زایمان‌ ها نیاز ضروری به سزارین پیدا می ‌کند و این احتمال وجود دارد که بیمار در روزهای پایانی بارداری دچار مشکلاتی شود که مجبور به عمل سزارین بشود.

دلایل انجام زایمان سزارین در روز زایمان طبیعی

بیشتر زنان باردار دچار درگیری ذهنی از زایمان طبیعی و مراحل آن می شوند و از سلامت خود و نوزادشان نگرانند به همین دلیل به شکل داوطلبانه اقدام به زایمان سزارین می کنند اما در این میان برخی از زنان نیز از انجام سزارین گریزانند و عوارض آن را بدتر از درد زایمان طبیعی می دانند . حال سوال اینجاست که چه وقت تشخیص پزشکان به انجام زایمان سزارین به جای زایمان طبیعی تعلق می گیرد؟

در برخی مواقع مادر باردار تمام سعی خود را می کند تا طبق برنامه ریزی موجود ، فرزند خود را از طریق پروسه طبیعی و با زایمان طبیعی به دنیا بیاورد ولی برعکس توقع او در روز زایمان طبیعی ، پزشک تشخیص می دهد که زایمان سزارین را جایگزین زایمان طبیعی کند تا سلامت مادر و حیات و سلامت جنین تضمین شود چرا که برخی تهدید های به وجود آمده و دارای نشانه در بدن مادر انجام زایمان طبیعی را با خطر مواجه می کند که انجام سزارین در اکثر مواقع زندگی و حیات مادر را نیز حفظ خواهد کرد البته لازم به ذکر است که این تصمیمات غیر قابل پیش بینی در موارد خاصی اتخاذ می شوند نه همیشه .

عوامل شایع زایمان سزارین

  • افت ضربان قلب نوزاد
  • کنده شدن جفت
  • حوادث اورژانسی

می تواند عواملی باشد که زایمان طبیعی را به سزارین بکشاند اما نباید این حوادث را عارضه ی زایمان بدانیم و مهم است بدانیم در خیلی از موارد اگر سزارین صورت نگیرد جان مادر و نوزاد در خطر می‌ افتد. سزارین سعی دارد تا جان مادر و فرزند را به صورت کامل نجات دهد و در مواردی مانند بالا بودن فشار خون در مادر و یا جدا شدن فرزند از جفت و یا مشکلات بزرگ بودن سر جنین نیاز است تا جنین فورا از شکم مادر جدا شود.

عوارض سزارین

  • احساس سردرد
  • خون ریزی های پس از عمل
  • عفونت و چسبندگی هایی در رحم و لوله ها و حتی روده ها
  • عوارض بیهوشی و دردهای مربوط به بخیه ها

از جمله مواردی است که مادران را بعد از زایمان سزارین درگیر می سازد. زمانی که زایمان سزارین را انتخاب می کنید باید توجه داشته باشید که :
روزهای بستری در سزارین برای بیمار طولانی تر از زایمان طبیعی است.
احتمال خونریزی در زایمان سزارین بیشتر است
احساس درد در لگن مشاهده می شود
دوره ی نقاهت برای بهبودی مادر بیشتر است
ممکن است نوزاد در حین تولد نیز دچار مشکلات تنفسی بشود،البته منظور این است که احتمال بروز این مشکلات در نوزادان سزارینی بیشتر از نوزادان زایمان طبیعی است نه این که حتماً در هر نوزادی که با روش سزارین به دنیا می آید این مشکلات نیز پیش می آید و بالعکس.

مراقبت های بعد از زایمان سزارین

برای از بین بردن احساس درد که تنها در روز اول شدید است از مسکن های تجویز شده مصرف کنی
ترشح از دستگاه تناسلی طبیعی است و نگران آن نباشید
سعی کنید هر روز مقدار فراوانی آب بنوشید؛ بین 8 تا 10 لیوان
اشیا سنگین بلند نکنید و از پله ها بالا نروید.
تازمانیکه نمی توانید کمربند ایمنی را ببندید از رانندگی خودداری نمایید.
در صورت مشاهده ی التهاب و زخم در محل برش خورده به پزشک اطلاع دهید
مراقب بخیه باشید و از وارد کردن فشار به آنها خودداری نمایید
سعی کنید برروی یک تخت بلند بخوابید تا برای بلند شدن دچار مشکل نشوید.

[caption id="attachment_3284" align="aligncenter" width="300"]بارداری بارداری[/caption]

چرا سزارین؟

همانطور که اشاره شد مخاطراتی که جان مادر و فرزند را تهدید میکند عامل اصلی انتخاب  جراحی سزارین است.
مهم ترین دلایل عمل سزارین شامل موارد زیر خواهد بود:
1-بزرگ بودن سر جنین نسبت به لگن مادر
این مشکل که هنگام درد زمان زایمان و در هنگام درد کشیدن مشخص میشود دلیل خوبی برای زایمان سزارین می باشد. به این ترتیب که با وجود انقباضات زایمانی، پیشرفت زایمان خوب نیست و پزشک در معاینه ی داخلی رحم ، متوجه این عدم تطابق می شود، تنگی دهانه ی رحم و یا بزرگی بیش از اندازه ی سر نوزاد توسط ماما و یا جراح زنان قابل شناسایی و آگاهی است. از این رو توصیه می شود تا به صورت منظم تحت مراقبت پزشک قرار بگیرید و از مخاطرات احتمالی هنگام زایمان جلوگیری به عمل آورید.
2- سزارین به دلیل زجر جنین
تغییرات بیش از اندازه و غیر طبیعی در تعداد ضربان قلب جنین زجر جنین نامیده می شود،در واقع این مشکل با کاهش اکسیژن خون جنین آغاز می شود در این حالت است که میزان اکسیژن خون او کافی نبوده و مواد زاید خونش بیش از اندازه است. در این صورت معمولاً عمل سزارین به طور اورژانس انجام می شود.
3- قرار گیری غیر عادی جنین در شکم مادر
جنین باید به صورت سر به پایین و داخل لگن مادر قرار بگیرد، اگر جنین به صورت عرضی قرار گیرد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد. برای زایمان طبیعی لازم است تا سر جنین به سمت دهانه ی رحم باشد، اگر پاهای جنین داخل لگن مادر باشد (سر او بالا باشد) نیاز به زایمان سزارین داریم.

[caption id="attachment_2964" align="aligncenter" width="300"]تشخیص جنسیت تشخیص جنسیت[/caption]

4- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف
ممکن است جداشدن زودرس جفت صورت گیرد و یا جفت به جای این که در قسمت پایین رحم واقع شود، به دهانه ی رحم هدایت شود و جفت سر راهی باشد، در چنین شرایطی نیز بهترین روش زایمان همان سزارین است. ممکن است در زمان تحمل دردها طبیعی، ناگهان بند ناف جنین به داخل مجرای زایمانی و جلوی سر جنین لیز بخورد این اتفاق باعث می شود تا بند ناف بین سر جنین و لگن مادر دچار فشار شود و جریان خون و اکسیژن به جنین را قطع نماید. این مورد نیز از موارد سزارین اورژانسی است که در صورت انجام نشدن ممکن است جنین از بین برود و مخاطراتی نیز برای مادر به همراه داشته باشد.
5- جنین های نارس و دیررس
جنینی که کمتر از 38 هفته به دنیا بیاید و بیشتر از 42 هفته در شکم مادر بماند نیاز است تا انجام عمل سزارین بیرون کشیده شود.
در بیشتر موارد جنین های نارس تحمل فشار زایمان طبیعی  را نخواهند داشت و به ناچار باید از شکم مادر بیرون کشیده شوند،جنین های دیررس نیز به علت درشتی و اشکال در خون رسانی در زایمان طبیعی، دچار مشکل می شوند از این رو زایمان سزارین برای آنها بهترین گزینه خواهد بود.

6- جنین هایی که دچار RH خون هستند
جنین هایی هم که مشکلات ناشی از RH خون دارند بهتر است با روش سزارین متولد شوند چون به اندازه کافی قوی نیستند که زایمان طبیعی را تحمل کنند.
7- چند قلو بودن جنین ها
ممکن است زایمان دو قلوها به صورت طبیعی صورت گیرد اما به پیشنهاد پزشک سزارین به عنوان بهترین راه انتخاب می شود. حاملگی های بیش از دو قلویی حتماً به صورت سزارین انجام می شوند زیرا جان نوزادان به مخاطره خواهد افتاد.
8- موارد خاص دیگر
ممکن است عوامل دیگری مانند عفونت هرپسی در ناحیه تناسلی که نوعی تبخال است به جنین سرایت کند واین عامل که برای جنین خطرناک است یکی از علل اورژانسی برای جراحی سزارین محسوب می شود. فشارخون بالا، تومورهای فیبروییدی، بیماری قند، ایدز مادر و دوره دردهای زایمانی که بسیار طول کشیده باشد، ازعوامل دیگر جراحی سزارین خواهد بود.

آیا با وجود سزارین قبلی می توان زایمان طبیعی داشت؟

پیش از این شنیده اید که زنی که یک بار زایمان سزارین شود باید زایمان های دیگر او نیز سزارین باشد و در واقع امکان زایمان طبیعی برای او وجود نخواهد داشت . البته در برخی بیماران این قانون هنوز هم حاکم است ولی امروزه اعتقاد بر این است که اگر علت سزارین قبلی، در این حاملگی وجود ندارد مثلاً حاملگی قبلی جنین به طور عرضی قرار داشته ولی در این حاملگی جنین با سر قرار دارد و بیمار در یک بیمارستان مجهز قرار دارد می تواند تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان، زایمانی طبیعی انجام دهد.
بسیاری از بیماران بر این باور از زایمان سزارین واهمه داشته و امتنا می کنند در چنین شرایطی باید به یاد داشته باشید که در صورتی زایمان سزارین برای زنان باردار توصیه می شود که امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد و در واقع در اولین مراحل جراح مادر را به زایمان طبیعی تشویق می کند و اگر مشکلی بر سر راه وجود نداشته باشد می این زایمان مناسب تر است .

[caption id="attachment_3181" align="aligncenter" width="300"]زایمان سزارین زایمان سزارین[/caption]

در زایمان طبیعی عوارض مربوط به مادر و جنین کاهش می یابد و یک فاکتور مهم دیگر یعنی هزینه نیز کاهش می یابد.
چه خانم هایی بعد از سزارین نمی توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟
خانم هایی که قبلاً سزارین شده اند و برش روی رحم شان به صورت طولی انجام شده نمی توانند زایمان طبیعی داشته باشند. اگر برش های ایجاد شده در رحم به صورت عرضی باشد و در واقع مورد منعی برای زایمان طبیعی ندارند، می توان زایمان طبیعی را نیز تجربه کرد.
در هر حال بهتر است تا در تمامی مراحل بارداری و زایمان تحت مراقبت پزشک متخصص زنان و زایمان قزوین قرار بگیرید تا زایمان راحت و سالمی را تجربه کنید .

[caption id="attachment_3967" align="aligncenter" width="300"]افسردگی پس از زایمان افسردگی پس از زایمان[/caption]

افسردگی پس از زایمان سزارین

افسردگی پس از زایمان معمولاً در 10% حاملگی ها رخ می دهد و معمولاً طی 6 هفته پس از زایمان شروع و 14-3 ماه طول می کشد.علت افسردگی ناشناخته است اما اکثر مطالعات عدم تعدل هورمونی را موثر دانسته اند  بهتر است بدانید که افسردگی پس از زایمان ارتباطی با کلاس اجتماعی و وضعیت ازدواج یا زایمان ندارد.

عوامل خطر ساز افسردگی

عوامل خطر ساز شامل سابقه قبلی افسردگی پس از زایمان ، افسردگی اساسی ، استرس های اجتماعی روانی و حمایت اجتماعی ناکافی باشد.

تشخیص افتراقی
  • خجالت نوزاد
  • سایکوز پس از زایمان
  • هیپوتیروئیدی
  • کم خونی بع علت دفع خون
تظاهرات بالینی
  • نشانه ها طی 24 ساعت الی 6 ماه پس از زایمان رخ می دهند.
  • نشانه ها و علائم غیر قابل افتراق از افسردگی اساسی است (خلق غمگین ، عدم لذت بردن یا علاقه ، اختلال خواب ، کاهش وزن ، از دست دادن انرژی ، چشمان اشک بار وافکار خودکشی ).
  • مادر ممکن است بی تفاوت یا احساس منفی نسبت به بچه اش داشته باشد .
  • مادر ممکن است افکار یا ترس از ترس از آسیب رساندن به بچه اش داشته باشد.
تشخیص افسردگی پس از زایمان
  • آزمایشات اولیه شامل تست عملکرد تیروئید و CBC باشد .
  • تشخیص افسردگی پس از زایمان بر اساس مولفه DSM برای افسردگی اساسی است که طی 4 هفته از زایمان رخ می دهد .
  • مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبرگ یک پرسشنامه 10 گزینه ای است که جهت شناسایی افسردگی پس از زایمان استفاده می شود.
درمان افسردگی پس از زایمان سزارین و زایمان طبیعی
  • خجالت پس از زایمان احتیاج به درمان خاصی ندارد و معمولاً به طور خود به خود رفع می شود .
  • درمان مطلوب شامل مشاوره و دارو است .درمان داروئی طول مدت 12-6 ماه در اولین حمله توصیه می شود .
  • زنانی که شیر می دهند باید اطلاع داشته باشند که ضد افسردگی در شیر ترشح می شود اما میزان SSRI سرمی در شیرخوار پایین یا غیر قابل شناسایی است .
  • SSRI پروفیلاکسی را می توان 3-2 هفته قبل از زایمان یا هنگام زایمان در بیماری که سابقه افسردگی پس از زایمان دارد را شروع کرد .
  • در موارد افسردگی شدید بستری در بیمارستان لازم است .

سایرمقاله های مرتبط عبارتست از :

با تشکر مدیریت سایت دکتر هدیه ثقفی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی .

 

  • ۹۷/۰۵/۱۴
  • متخصص گوارش و داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی