گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

  • ۰
  • ۰

درمان هموروئید

درمان هموروئید

بواسیر یا هموروئید  یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارد و تقریبا می توان گفت از هر دو نفر یک نفر از بواسیر رنج می برد . به سیاهرگ هایی که گشاد می شوند و در مقعد و یا روده راست قرار دارند بواسیر یا هموروئید  گفته می شود . بواسیر هم می تواند در مجرای داخلی مقعد دیده شود  و هم می تواند در مدخل مقعد رویش کند ،که بواسیر خارجی نام دارد . گاهی ممکن است سالها از وجود بواسیر در نواحی داخلی و یا خارجی مقعد بگذرد و فرد متوجه آن نشود .

درمان-بواسیر1

بواسیر چه علائمی با خود همراه دارد ؟

بواسیر علائم مختلفی دارد که می توان با وجود این علائم به وجود بواسیر پی ببرید .

احساس درد ،خارش ،ترشح مخاطی بعد از هر بار اجابت مزاج

نمایان شدن برجستگی در ناحیه مقعد

خونریزی در هنگام اجابت مزاج ،گاهی ممکن است این خون به صورت رگه هایی در  زمان اجابت مزاج دیده شود و یا بعد از اجابت مزاج خون به مقدار کمی از ناحیه چکه  کند .

بعد از اجابت مزاج فرد احساس کند که روده او به صورت کامل تخلیه نشده است

احساس التهاب و تورم بعد از اجابت مزاج

برای درمان بواسیر راهکارهای مختلفی وجود دارد ،متاسفانه بواسیر یکی از بیماری  هایی است که می تواند  اثرات بسیاری را برای فرد داشته باشد ،زمانی که فرد از این بیماری رنج می برد ،ممکن است انتخاب بهترین روش درمان بواسیر کمی مشکل باشد . پزشک بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم  چند روش درمانی را به بیمار پیشنهاد می کند و بیمار با توجه به شرایط خود یکی از روش ها را انتخاب می کند . اما بهتر است در هر صورت پیشنهاد پزشک برای انتخاب بهترین روش درمانی مد نظر قرار بگیرد . در صورتی که پزشک بهترین روش درمان برای بواسیر را جراحی عنوان کند ،به طور حتم بیمار نمی تواند به سایر روش های درمانی غیر از جراحی پاسخ دهد . درمان بواسیر با کمک جراحی با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود . جراحی بواسیر با کمک لیزر یکی از محبوب ترین راهکارهای درمانی می باشد زیرا لیزر می تواند تمام انواع بواسیر را درمان کند و محدودیت ندارد .

دکتر سامان ستوده نیا فوق تخصص بیماری های کولون و رکتوم است . برای برقرای ارتباط می توانید با شماره های 88776292 – 88775549 تماس حاصل فرمایید .

هموروئید داخلی درجات مختلفی دارد که بنا بر این درجات می تواند بهترین روش درمان را انتخاب کرد .

بواسیر در درجه دو و یا سه ،در این درجه از بواسیر می توان با کمک درمان های ابتدایی  ،درمان بواسیر انجام شود

بواسیر در درجه سه و یا چهار ،در این روش با جراحی هموروئیدکتومی درمان بواسیر انجام می شود .

بواسیر در درجه  چهار ،که نیازاست برای درمان هر چه سریعتر اقدام شود .

مزیت های درمان بواسیر با استفاده از لیزر

درمان بواسیر با استفاده از روش لیزر می تواند مزایای بسیاری را همراه داشته باشد ،از جمله این عوارض شامل

در طی این روش درمان ،بیمار درد کمتری را تحمل می کند .

درمان بواسیر با استفاده از لیزر یکی از روش های بی خطر و ایمن است زیرا در طی انجام آن دود و بخار ناشی از تجهیزات جراحی وجود ندارد ،همین امر می تواند  این روش را  در دسته روش های درمانی کاملا بی خطر و ایمن قرار دهد .

بعد از انجام لیزر نیاز نیست تا فرد در بیمارستان بستری شود و می تواند همان روز به منزل برگردد و استراحت کند .

به دلیل انکه در طی  این روش نیاز به انسداد عروق خونی است در نتیحه این روش درمان با حداقل میزان خونریزی انجام می شود .

تقریبا روشی  است که با حداقل عوارض همراه است و در طی این درمان آسیبی با سایر بافت ها وارد نمی شود .

میزان موفقیت در این روش درمان بسیار بالا است و به دلیل آنکه خونریزی در این روش حداقل میزان را دارد ،بعد از جراحی تنها  نشانه های بسیار کمی  از جراحی بر جای می ماند .

درمان-بواسیر

درمان بواسیر با روش رابربند

 در طی این روش با کمک باندی پلاستیکی جریان خون درزائده ی هموروئید قطع می شود و در نتیجه سبب از بین رفتن  آن در مدت زمان کوتاه می گردد . در این روش زائده هموروئید در مدت زمان یک هفته بعد از بستن باند پلاستیکی از بین می رود . این روش درمان تنها برای بواسیر ها در نایحه داخلی مقعد مورد استفاده می باشد و در صورتی که بواسیر در وضعیت حاد و پیشرفته باشد کاربردی ندارد . بیمار در طی این روش درمان درد بسیار زیادی را تحمل می کند ،اما در بیشتر موارد دیده شده است که این روش از انجام بسیاری از جراحی ها که می تواند عوارضی با خود داشته باشند جلوگیری کند .

مزیتی که این روش دارد این است که در طی این روش درمان  دارد دروان نقاهت کوتاهتری را طی می کند  و در نتیجه از عوارض بعد از جراحی تا حد قابل توجهی می کاهد ،همچنین  در روش رابربند هزینه کمتری پرداخت می شود .

 این روش درمان با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی در مطب پزشک  انجام می شود .

اگر بخواهیم معایب این روش درمان را نام ببریم می توانیم موارد زیر را لیست کنیم :

فرد بعد از بستن باند پلاستیکی احساس پری در ناحیه مقعد می کند که  این احساس کمی ناخوشایند و آزار دهنده است .

ناتوانی در دفع ادرار در این روش می تواند از معایب آن باشد .

گاهی بروز عفونت در ناحیه مقعد دیده می شود

بهتر است برای به حداقل رساندن این معایب ،بعد  از بستن باند پلاستیکی  با مصرف مایعات و ملین های فراوان از یبوست جلوگیری کنید .

درمان بواسیر با استاپلر یا هموروئیدوپکسی

 در این روش درمانی با استفاده از دستگاه، بافت هموروئیدی از بین می رود . در این روش با انسداد عروق خونی سبب کوچک شدن زائده هموروئید و در انتها سبب از بین رفتن آن می گردد . به دلیل آنکه در این روش درمانی پزشک دخالت کمتری دارد در نتیجه درمدت زمان کوتاهی انجام می شود ،می توان گفت زمان مورد نیاز برای این روش درمانی حداقل 30 دقیقه است ،فرد بعد از درمان ،دوران نقاهت کوتاهتری را سپری می کند و در نتیجه بیمار درد کمتری را تحمل می کند .

عوارض روش درمانی بواسیر با استاپلر یا هموروئیدوپکسی

بعد از درمان بواسیر با استاپلر فرد ممکن است دچار عوارض زیر شود  که البته این عوارض طبیعی و گذرا است .

مبتلا شدن به عفونت در ناحیه مقعد

خونریزی

زخم های ایجاد شده در نایحه مقعد سبب تنگی مقعد می شوند .

بعد از درمان  ممکن است فرد احساس پری  بعد از اجابت مزاج تا چند روز پس از جراحی داشته باشد .

هر جراحی همراه با عوارضی است در نتیجه باید با مراقبت های ویژه بعد از جراحی این عوارض را به حداقل برسانیم و دوران نقاهت را کوتاهتر کرد .

بعد از انجام هموروئیدوپکسی نیاز است تا مراقبت های ویژه ای اعمال شود تا  میزان موفقیت در این روش را افزایش دهیم .

نیاز  است تا با مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها از عفونت در ناحیه مقعد تا حد امکان جلوگیری کنید .

معمولا بعد از مصرف دارو های مسکن فرد درهنگام راه رفتن و پایین آمدن از تخت  کمی حالت خواب آلودگی و گیجی دارد ،در نتیجه بهتر است برای پایین آمدن از تخت و یا راه رفتن از یک فرد کمک بخواهید

برای پیشگیری از یبوست بهتر است در رژیم غذایی خود مصرف مایعات و سبزیجات را افزایش دهید .

مصرف پماد ها و داروها برای کاهش درد طبق دستور پزشک

مراجعه منظم به پزشک برای بررسی وضعیت شما بعد از درمان

درمان-بواسیر-2

درمان بواسیر با هموروئیدکتومی

در این روش درمان ،که یک روش جراحی برای درمان بواسیر محسوب می باشد می تواند بسیار موثر و اثر بخش باشد  ،بیمار باید قبل از این درمان تمام عوارض احتمالی این جراحی را بپذیرد . هموروئیدکتومی برای درمان بواسیر از درجه سه و چهار استفاده می شود .

هموروئیدکتومی را می توان با روش های مختلفی انجام داد  ،روش باز و روش  بسته . هر کدام از این روش ها بنا بر شرایط بیمار انجام می شود ،البته در مواردی این دو روش همراه باهم و ترکیبی استفاده می شود .

در روش هموروئیدکتومی باز فرد می تواند از  فواید جراحی در مدت زمان بیشتری استفاده  کند ،در نتیجه بعد از جراحی عملا از جراحی  رضایت بیشتری دارد .

  در روش هموروئیدکتومی بسته پزشک بعد ایجاد برش در ناحیه مورد نظر بافت هموروئید را خارج می کند و با  کمک بخیه از عفونت و خونریزی جلوگیری می کند  ،این روش بیشتر برای درمان بواسیر  در ناحیه داخلی مقعد استفاده می شود .

در روش هموروئیدکتومی باز همانند روش بسته ناحیه مورد نظر برش زده می شود اما ادر این روش دیگر بخیه به صورت کامل زده نمی شود و قسمتی از ناحیه برش زده شده باز می ماند تا به صورت طبیعی و خودش بسته  و جوش بخورد .

گاهی پزشک به منظور به حداقل رساندن این عوارض بعد از جراحی  با کمک روش های ترکیبی بیمار را درمان می کند ،بستن عروق های خونی قبل از جراحی بواسیر می تواند از میزان خونریزی بعد از جراحی بکاهد که همین امر سبب کاهش عوارض بعد از جراحی می گردد .

پزشک در مرحله اول درمان با کمک روش های  درمانی غیر از جراحی درمان را برای بیمار انجام میدهد،جراحی به دلیل عوارضی که دارد بهتر است آخرین گزینه برای درمان انتخاب شود . به  طور طبیعی جراحی در ناحیه مقعد می تواند بسیار درنانک باشد و فرد در طی آن درد بسیاری را تحمل کند  نیاز است تا بعد از جراحی فرد حداقل یک شب تحت نظر قرار بگیرد و تمام  علائم بعد از جراحی بررسی و مورد ارزیابی قرار بگیرد .  پزشک بعد از دفع ادرار می تواند بیمار را مرخص کند و با توصیه ها و تجهیزات مفید بهترین راهکارها را  برای کاهش درد بعد از جراحی  برای بیمار خود تجویز کند .

بیشتر افراد به دلیل ترس از تیغ جراحی  ،بیهوشی و عوارض آن اغلب از انجام جراحی برای درمان بواسیر امتناع می کنند . در زمان های گذشته تنها روش درمان برای بواسیر های حاد و وخیم جراحی بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی برای درمان بواسیر وجود دارد که  دیگر نیاز نیست بیمار عوارض بعد از جراحی را تحمل کند . درمان بواسیر با لیزر یکی از این روش های درمانی می باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد و بدون هیچ گونه عوارضی فرد می تواند از بیماری بواسیر رهایی یابد .

درمان به روش اسکلروتراپی ،درمان به روش کرایو  و لیزر درمانی جایگزین های بسیار موفقی برای درمان بواسیر با استفاده از جراحی می باشد .

درمان-بواسیر-3

مراقبت های لازم بعد از جراحی بواسیر

هر جراحی نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد تا عوارض بعد از آن را به حداقل برساند ،روش درمان با کمک جراحی تقریبا یک روش درمانی تهاجمی محسوب می شود در  نتیجه لازم است  تا مراقبت های ویژه ای انجام شود تا عوارض به حداقل برسند . در بیمارستان بعد از جراحی مسکن های بسیاری را به بیمار تجویز می کنند نا فرد بعد از به هوش آمدن درد کمی را احساس کند .

مصرف مسکن ها و دارو های تجویز شده می تواند در روند بهبودی تاثیرات مفیدی داشته باشد .

رژیم غذایی سالم که می تواند از بروز این عوارض تا حد قابل توجهی بکاهد

حمام نشسته در آب گرم  روزانه می تواند درد را به میزان قابل توجهی بکاهد .

در هنگام اجابت مزاج به هیچ وجه فشار وارد نکنید .

موفقیت بعد از جراحی  به مراقبت های بعد از جراحی نیاز دارد ،لازم به ذکر است که بعد از جراحی هم امکان بازگشت بواسیر وجود دارد پس بهتر است با پیروی از دستورات و تجویزات پزشک احتمال بازگشت بواسیر را به حداقل برسانید.

  • ۹۷/۰۵/۱۴
  • متخصص گوارش و داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی