گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

  • ۰
  • ۰

بیوپسی

بیوپسی

بیوپسی درواقع یکی از روش های تشخیص بیماری است که به کمک نمونه برداری از بافت ها انجام می شود. در تشخیص به روش بیوپسی پزشک مقداری از بافت بدن را خارج کرده و برای بررسی به آزمایشگاه بافت شناسی ارسال می نماید. در آزمایشگاه بافت شناسی یا پاتولوژی لازم است تا پزشک متخصص پاتولوژیست بافت های ارسالی را بررسی و معاینه نماید و بیماری یا بیماری های موجود را به خوبی شناسایی نماید و به پزشک ارائه نماید .
بیوپسی در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و البته باید به این نکته دقت داشته باشید که ممکن است این نمونه گیری در روده ها ، کبد ، معده و سایر اعضای بدن مورد انجام واقع شود. بنابراین بیوپسی نسبت به عضو مشکوک متغیر خواهد بود و روش انجام آن نیز ممکن است با تفاوت هایی همراه باشد .

روش های انجام بیوپسی

1- روش اول : بیوپسی با سوزن Needle biopsy
برای این کار لازم است تا پوست بیمار با بی حسی موضعی، بی حس نموده و بعداز بی حسی ، یک سوزن ظریف از راه پوست به عضو مورد نظر وارد شود ،بعد از آن نیاز است که تکه کوچکی از بافت ناحیه جدا شود و به بیرون کشیده گردد.
این روش برای بیوپسی کبد به کار گرفته میشود.

2- روش دوم : بیوپسی باز Open biopsy
در این روش نیاز است تا پزشک با بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی پوست را شکاف دهد و بافت های دیگر را کنار بزند تا به عضو مورد نظر دسترسی داشته باشد ، سپس تکه کوچکی از آن را بر می دارد و دوباره بعد از برداشتن نمونه پوست را ترمیم می نماید

3- روش سوم: بیوپسی کلی Excisional biopsy
این روش مانند روش قبلی است اما جراح بافت های اضافی و مشکوک را به طور کلی بر می دارد .البته از این روش بیشتر در تومور ها استفاده می شود. جراح برای این کار تمام تومور را بر می دارد و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد.

بیوپسی معده و روده :
بیوپسی روده به شناخت و تشخیص بسیاری از بیماری های گوارشی کمک می کند،این روش می تواند در موارد بسیاری بیماری های ناحیه معده و روده مانند
1- پولیپها
2- کولیت ها و گاستریت ها ( ورم روده و معده)
3- تومورهای خوش خیم و بدخیم
4- شناسایی میکروب معده یا همان هلیکوباکتر پیلوری
را شناسایی کند و به پزشک در جهت درمان و پیشگیری از شیوع آن اطلاعات کامل و جامعی را ارائه نماید .
در برخی از موارد بیوپسی می تواند جنبه ی درمانی داشته باشد و ضایعه های ایجاد شده را هم زمان با بررسی روده برداشته و از بین ببرد، مانند پولیپکتمی که به خارج کردن پولیپ ها در حین آندوسکوپی یا کولونوسکوپی گفته می شود و توانسته است شیوع سرطان روده یا کانسر کولون را کاهش دهد.
سلول های تومرال که انواع خوش خیم و بدخیم دارند با روش بیوپسی قابل تشخیص است ،البته این کار با برداشتن نمونه ها و یا بافت های مشکوک و البته بررسی میکروسکوپی آن ها و ارسال آن به آزمایشگاه قابل انجام می باشد .

برخی از خدمات دکتر طاهری فوق تخصص گوارش

درمان هموروئید بدون جراحی

درمان شقاق بدون جراحی

کولونوسکوپی

آندوسکوپی معده

راه های ارتباطی دکتر طاهری فوق تخصص گوارش

ایمیل : info@doctor-taheri.ir

تلفن : 22889677

22226034

کانال تلگرام

پبج اینستاگرام

با تشکر، مدیریت وب سایت دکتر طاهری فوق تخصص گوارش
شما عزیزان می توانید در صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید

 

  • ۹۷/۰۵/۱۲
  • متخصص گوارش و داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی