گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

گوارش

ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با سیستم گوارش بدن و بیماری ها و روش های درمانی

اهمیت هریک از سیستم های بدنی در حفظ حیات جسم غیر قابل چشم پوشی است یکی از این سیستم ها سیستم گوارشی است که در این سایت اطلاعات مفید و جالب توجهی را در خصوص بیماری های این بخش و درمان های متفاوت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم .

  • ۰
  • ۰

سونوگرافی NT

سونوگرافی NT

سونوگرافی NT بیشتر برای ارزیابی خطر ابتلا کودک به سندرم داون (DS) و برخی دیگر از اختلالات کروموزومی، و همچنین مشکلات مادرزادی ، مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی  NT، مایع موجود در پشت گردن کودک را اندازه گیری می کند. نوزادان مبتلا به ناهنجاری ها در طول سه ماهه اول، مایع بیشتری را در پشت گردن خود دارند.لازم به ذکر است که سونوگرافی NTکاملا غیر تهاجمی است .

سونوگرافی  NTباید در هفته 11 تا 14 بارداری انجام شود . در این زمان از بارداری معمولا سونوگرافی NT همراه با یک آزمایش خون در گزینه های ترکیبی سه ماهه اول انجام می شود . در طی انجام سونوگرافی NT تنها می توان خطر ابتلا کودک به انواع بیماری های خاص مورد ارزیابی قرار بگیرد . در صورت  مشاهده شدن مورد مشکوکی  در نتایج سونوگرافی انجام آمنیوسنتز و یا CVS توصیه می شود . سونوگرافی NT باید برای تمام زنان باردار در سه ماهه اول بارداری انجام می شود .

سونوگرافی-NT

آیا انجام سونوگرافی NT اجباری است ؟

تمامی زنان باردار سونوگرافی NT  را برای ارزیابی اینکه آیا نوزاد آن ها مبتلا به سندرم داون می باشد یا خیر باید انجام شود ،در نتیجه با انجام این سونوگرافی  والدین با استرس کمتری این دوران را پشت سر می گذارند .

مادرانی که در سنین بالا باردار می شوند بیشتر احنتمال ابتلا به سندرم داون در آن ها دیده می شود .

تست های تشخیصی، از قبیل نمونه برداری ویروس کوریونی (CVS) و آمنیوسنتز، می توانند برای اطمینان یافتن از اینکه آیا کودک شما سندرم داون دارد یا خیر ، کمک کننده باشد

با این حال، آزمایش های تشخیصی، خطر کمتری را برای سقط جنین ایجاد می کنند. به همین دلیل، بیشتر متخصصین  زنان و زایمان انجام تست غربالگری را قبل از تست تشخیصی توصیه می کنند .

تست غربالگری نتیجه سونوگرافی NT را با تست خون و سایر عوامل مانند سن بیمار  ترکیب می کند.

گاهی اوقات نمی توان از طریق سونوگرافی شکم دید خوبی به دست آورد ،در این صورت سونوگرافی  واژینال به بیمار پیشنهاد می شود تا بتوان به طور دقیق تر شرایط جنین را بررسی کرد .

سونوگرافی-NT

آمادگی های لازم قبل از سونوگرافی NT

شاید این سوال خیلی از مادران باردار باشد که قبل از سونوگرافی NT چه اقداماتی را انجام دهند ؟

لازم است تا قبل از انجام سونوگرافی  نکاتی را در نظر داشته باشید ، در مرکز سونوگرافی مهرایرانیان  ،سونوگرافی خوب در غرب تهران ، برای انجام سونوگرافی NT  به افراد توصیه می کنند  که  با نوشیدن آب و مایعات مثانه خود را پر کنند، تا سونوگرافی با وضوح بالاتری انجام شود .  لازم به ذکر است  که به هیچ وجه برای پر کردن مثانه خود ،نوشابه ها و مایعات  گازدار را انتخاب نکنید ،دلیل آن بر این است که گاز  این مایعات ،مانع دید  احشا شکمی می شود .

گاهی ممکن است لازم باشد تا برای انجام سونوگرافی خاصی ،فرد ناشتا باشد ،در این موارد  بهتر است تا تقریبا 8 ساعت قبل از سونوگرافی غذایی میل نکنید ، و بعد از انجام سونوگرافی مورد نظر غذایی سبک میل کنید .

سونوگرافی NT  از طریق شکمی انجام می شود ،در صورتی که  مقدار مو در این ناحیه غیر متعارف باشد بهتر است قبل از سونوگرافی  ناحیه شکم خود  را اصلاح کنید .  تمام این موارد می تواند  به بهبود کیفیت تصاویر سونوگرافی کمک کند .

مادران در طول دوران بارداری لازم است تا در دوره های مشخصی ،سونوگرافی های خاصی انجام دهند ،با کمک این سونوگرافی پزشک سلامت جنین را تایید می کند . درمرکز سونوگرافی مهر ایرانیان ،تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود ،شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
02144232838 – 02144255503 – 02144255504
تلگرام
اینستاگرام

 هزینه سونوگرافی NT

سونوگرافی NT  در طول دوران بارداری برای بررسی وضعیت سلامت جنین انجام می شود  در نتیجه می توان گفت ، از الزامات است  و لازم است  تا برای انجام آن ملاک هزینه وجود نداشته باشد . خوشبختانه  بیمه شامل سونوگرافی NT   می شود ،اما بنا بر تجهیزات و دستگاه های کاربردی و البته مکان سونوگرافی ،نمی توان برای آن هزینه دقیق و مشخصی را بیان کرد . شما برای دریافت هزینه  انجام سونوگرافی NT  می توانید با مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تماس بگیرید

جواب سونوگرافی NT

در حالت کلی  در طی سونوگرافی NT ، اگر  عدد NT افزایش یابد به این معنی است که  احتمال وجود اختلالات کروموزومی در جنین بالا می باشد .

اگر عدد NT  از 3,5 میلی متر کمتر باشد ،جنین سالم است و حالتی طبیعی دارد . در صورتی که این عدد بالاتر از 3,5 باشد ،به احتمال قوی جنین مبتلا به بیماری های مادر زادی و سندرم داون می باشد . در این صورت برای بررسی های بیشتر ،سونوگرافی  و آزمایشات دیگر برای مادر تجویز می گردد .

لازم به ذکر است در صورتی که هیچ گونه اختلالی در جواب آزمایشات وجود نداشته باشد  ،اما عدد NT  از 3 بیشتر باشد ،انجام تست آمنیوسنتز الزامی می باشد ، از جمله این موارد شامل :

  • در صورتی که عدد NT از 3 بالاتر باشد  و  مادر سنی بالاتر از 35 سال داشته باشد .
  • در صورتی که  عدد NT   از 4 بیشتر باشد و مادر در سنی پایین تر از 35 سال باردار شده باشد .

سوالات متداول در رابطه با سونوگرافی NT

 مناسب ترین زمان برای انجام سونوگرافی چه زمانی است ؟

برای مادرانی که در حالت طبیعی هستند  و هیچ خطری بارداری آن ها را تهدید نمی کند ،لازم است تا  اولین سونوگرافی در هفته هشتم بارداری  انجام شود . سونوگرافی در طول بارداری می تواند  برای بررسی سلامت جنین مورد استفاده قرار بگیرد .

آیا می توان سونوگرافی NT  را در هر مرکزی انجام داد ؟

لازم است تا سونوگرافی همراه با دستگاه های دقیقی  که  کیفیت کافی دارند ،صورت گیرند . در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان بهترین سونوگرافی در غرب تهران ،سونوگرافی NT  توسط کادر مجرب و حرفه ای و همراه با دستگاه های دقیق انجام شود که از دقت بالایی بر خوردار هستند .

انجام ازمایش و سونوگرافی  در هر آزمایشگاه و  با هر دستگاهی فاقد اعتبار است .

 در طول دوران بارداری چه تعداد سونوگرافی لازم است انجام شود تا  سلامت جنن  تایید شود ؟

تعداد دفعات سونوگرافی در طول بارداری بستگی به شرایط مادر و جنین  دارد  و در هر فرد متغیر است . در مواردی که خطری مادر و جنین  را تهدید کند ،در هر ماه برای بررسی وضعیت سونوگرافی تجویز می گردد ،اما در مواردی که مادر و جنین حالت طبیعی و نرمالی داشته باشند  تنها در هفته هشتم بارداری ، هفته یازدهم تا  چهاردهم بارداری  و در هفته پانزدهم تا بیست و دوم باردری  و در آخر در  ماه اخر بارداری سونوگرافی انجام می شود . در حالت کلی می توان گفت در شرایط طبیعی سونوگرافی در طول  دوران بارداری  تنها چهار مرتبه لازم است .

کاربرد سونوگرافی  در چه مواردی است ؟

بر خی افراد تصور دارند که سونوگرافی تنها در بررسی جنسیت جنین کاربرد دارد ،اما سونوگرافی  در بررسی اختلالات مادرزادی و جنین  نیز کاربرد دارد . برای بررسی سلامت جنین  غربالگری در دوران بارداری   صورت می گیرد

برخی از مطالب مرتبط :

سونوگرافی دوران بارداری

سونوگرافی بارداری دو قلو

سونوگرافی در هفته دورازدهم بارداری

کاربرد سونوگرافی

با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی مهر ایرانیان ،سونوگرافی خوب در غرب تهران

  • ۹۷/۰۲/۰۹
  • متخصص گوارش و داخلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی